Hoofdstuk: an-Nadjāsāt (de onreinheden) en hoe ze worden gereinigd
[Hoofdstuk: an-Nadjāsāt (onreinheden) en hoe ze gereinigd moeten worden. Dit omvat verschillende kwesties:]
[Eerste kwestie: Definitie van nadjāsah (onreinheid) en de categorieën ervan]
Nadjāsah (نجاسة): Dit is elk object dat veracht wordt en waarvan de Wetgever heeft bevolen om het te mijden.
Het basismiddel om onreinheid (nadjāsah) te verwijderen is water, want dit is het primaire middel voor reiniging, zoals Allāh, de Verhevene, zegt: {En Hij laat regen uit de hemel op jullie neerdalen om jullie ermee te reinigen} [8:11].
Onreinheden zijn onderverdeeld in drie categorieën:
1. Zware onreinheid: Dit betreft de onreinheid van een hond en alles wat daarvan afkomstig is.
2. Lichte onreinheid: Dit betreft de urine van een babyjongen die nog geen voedsel eet.
3. Gemiddelde onreinheid: Dit omvat de overige onreinheden zoals urine, uitwerpselen en kadavers.
[De tweede kwestie: De zaken waarvoor een bewijs is dat ze onrein (nadjis) zijn]
1. De urine, uitwerpselen en het braaksel van de mens. Een uitzondering hierop is de urine van een babyjongen die nog geen voedsel eet; hiervoor volstaat het om dit te besprenkelen met water, zoals vermeld in de ḥadīth van Oemm Qays bint Miḥṣan: «Zij bracht haar babyzoon, die nog geen voedsel at, naar de Boodschapper van Allāh ﷺ. Hij zette hem op zijn schoot en de jongen plaste op zijn kleed. De Profeet ﷺ liet water halen en besprenkelde het, zonder het te wassen» (besprenkelen betekent hier: het besproeien met water en het gieten van wat water erop). Wat betreft de urine van een jongen die wel voedsel eet, evenals de urine van een meisje, dit dient gewassen te worden zoals de urine van een volwassene.
2. Het bloed dat [bij het slachten] stroomt uit het dier dat wettelijk toegestaan is om te eten. Wat betreft het bloed dat in het vlees en de aderen achterblijft (na de slachting), dat is rein. Allāh de Verhevene zegt: {of stromend bloed..} [6:145], dit is het bloed dat wordt uitgestort en afvloeit.
3. De urine en uitwerpselen van alle dieren die wettelijk niet toegestaan zijn om te eten, zoals katten en muizen.
4. Het kadaver (al-maytah): Dit is een dier dat gestorven is op natuurlijke wijze zonder rituele slachting (overeenkomstig de Islamitische Wetgeving), zoals Allāh de Verhevene zegt: {Behalve als het gaat om een kadaver (maytah)..} [6:145]… Uitzonderingen hierop zijn het kadaver van een vis, sprinkhanen en dieren zonder bloedstroom (bloedsomloop), want deze zijn rein.
5. Voorvocht (madhiyy): Dit is een dun, wit, kleverig vocht dat vrijkomt [uit het geslachtsdeel] bij het voorspel (met de echtgenote) of bij het denken aan geslachtsgemeenschap. Het komt niet vrij met een krachtige uitstoot & seksueel genot, en het wordt niet opgevolgd door vermoeidheid. Het is misschien niet eens merkbaar wanneer het vrijkomt [uit het geslachtsdeel]. Het is onrein (nadjis), zoals de Profeet (ﷺ) zei in de ḥadīth van ‘Alī ibn Abī Tālib (moge Allāh tevreden met hem zijn): «Verricht de wodoe en was je geslachtsdeel», d.w.z. was je geslachtsdeel van het voorvocht. En hij (ﷺ) beval niet om de ghoesl te verrichten, om het gemakkelijker te maken en om ongemak te vermijden, omdat het moeilijk is om je hiervoor te behoeden.
6. Wadiyy: Dit is een dik, wit vocht dat na het urineren vrijkomt. Degene die dit treft, moet zijn geslachtsdeel wassen en de wodoe verrichten, maar hoeft geen ghoesl te doen.
7. Menstruatiebloed: Zoals vermeld in de ḥadīth van Asmā‘ bint Abī Bakr (moge Allāh tevreden met hen zijn) waarin ze zei: «Een vrouw kwam naar de Profeet ﷺ en vroeg: “Wat moet een van ons doen als er menstruatiebloed op haar kleding komt?“ Hij ﷺ antwoordde: “Schraap het, wrijf het met water, en giet er wat water over, dan kun je erin bidden.“» (“schrapen” betekent hier: schuren met een steen of stok, en “het wrijven” betekent: dat ze het intensief moet wrijven met haar vingertoppen en nagels en er water over moet gieten totdat de vlek en het spoor ervan volledig verdwenen zijn).
[De derde kwestie: Hoe onreinheden te reinigen]
1. Als de onreinheid op de grond of de plek is: Dan is één keer wassen voldoende om de onreinheid te reinigen. Het volstaat om er eenmaal water overheen te gieten, zoals de Profeet ﷺ beval om water te gieten over de urine van de bedoeïen die in de moskee had geplast.
2. Als de onreinheid zich niet op de grond bevindt, zoals op kleding of in een vat:
Als de onreinheid afkomstig is van een hond die in een vat heeft gelikt, dan moet dit zeven keer gewassen worden, waarvan één keer met aarde, zoals de Profeet ﷺ heeft gezegd: «Als een hond in het vat van een van jullie heeft gelikt, laat hem het dan zeven keer wassen, waarvan de eerste keer met aarde». Deze regel geldt algemeen voor zowel vaten als andere zaken, zoals kleding en tapijten.
Wat betreft de onreinheid van een varken: de juiste mening is dat het net als andere onreinheden is, waarbij het volstaat om het één keer te wassen om de onreinheid te verwijderen, zonder dat het verplicht is om het zeven keer te wassen.
Als de onreinheid afkomstig is van urine, uitwerpselen, bloed, of iets dergelijks: dan moet het gewassen worden met water, terwijl het gewreven en uitgewrongen wordt totdat de onreinheid verdwijnt en er geen spoor meer van is. Eén keer wassen is hiervoor voldoende.
Voor het reinigen van de urine van een babyjongen die nog geen voedsel eet, volstaat het om het te besprenkelen met water; zoals de Profeet ﷺ heeft gezegd: «De urine van een meisje moet gewassen worden, en de urine van een jongetje moet besprenkeld worden», en zoals vermeld in de eerder genoemde ḥadīth van Oemm Qays bint Miḥṣan.
Wat betreft de huid van een kadaver van een dier dat wettelijk toegestaan is om te eten: deze wordt gereinigd door het te looien (الدباغ), zoals de Profeet ﷺ heeft gezegd: «Welke huid dan ook die gelooid is, is rein geworden».
Wat betreft menstruatiebloed: de vrouw wast dit uit haar kleding met water, daarna giet zij er wat water over, en dan kan ze erin bidden.
Dus de moslim moet zorg dragen voor het reinigen van zijn lichaam, zijn gebedsplaats, en de kleding waarin hij bidt van onreinheden, omdat dit een voorwaarde is voor de geldigheid van het gebed.
Bron: al-Fiqh al-Moeyassar, pg. 35 en verder (hier vind je alle referenties terug van de genoemde overleveringen)
Wat betreft alcohol (khamr), is het onrein of niet? Zie: https://www.troid.org/is-alcohol-considered-impure-najs-in-islam/
Wat als een hond jou heeft aangeraakt? Zie: https://youtube.com/shorts/w0VLsccaRhE?feature=share