Het oordeel over het vragen van AI (kunstmatige intelligentie) om islamitische fatwa’s — Shaykh ‘Abdel-Ilāh ar-Rifā‘ī
Vraag:
De vraagsteller vraagt naar Islamitische informatie die beschikbaar is via kunstmatige intelligentie (AI). Kan men daarop vertrouwen of niet?
Antwoord van Shaykh ‘Abdel-Ilāh ar-Rifā‘ī:
Alle lof zij Allāh. Moge vrede en zegeningen zijn met de Boodschapper van Allāh, zijn familie, metgezellen, en degenen die zijn leiding volgen. Wat hierop volgt:
Zonder twijfel is deze kennis religie, zoals imām Ibn Sīrīn (moge Allāh hem genadig zijn) zei: “Deze kennis is religie, kijk dus goed van wie je je religie neemt.”
Dit Islamitisch principe, zoals genoemd door de vrome voorgangers, waaronder de nobele tābi‘ī (student van de metgezellen) Moḥammed Ibn Sīrīn, is een algemeen geldende principe bij alle geleerden—namelijk dat kennis uitsluitend mag worden genomen van degenen die daartoe bevoegd zijn. Als een persoon geen geleerde is, dient hij kennis te nemen van de geleerden, de shaykhs of betrouwbare studenten van kennis. Allāh zegt namelijk: {Vraag het dan aan de bezitters van de kennis, indien jullie het niet weten.} (16:43)
En de Profeet (ﷺ) zei, toen hij de tekenen van het Uur noemde: “Een van de tekenen van het Uur is dat kennis wordt gezocht bij al-aṣāghir.” Ibn Al-Moebārak legde uit dat al-aṣāghir verwijst naar de mensen van innovaties.
Zonder twijfel kunnen mensen in drie categorieën worden ingedeeld (met betrekking tot het verkrijgen van kennis):
-
Betrouwbare, rechtvaardige geleerden: Dit zijn degenen van wie kennis wordt genomen.
-
Bekritiseerde personen: Dit zijn mensen van wie geen kennis wordt genomen vanwege hun innovaties en dwalingen.
-
Onbekenden (madjāhīl): Van hen wordt geen kennis genomen vanwege het ontbreken van kennis over hun betrouwbaarheid. We weten niet of zij betrouwbaar zijn of zondaars (foessāq), of zij rechtvaardig zijn of bekritiseerd zijn.
En wat betreft deze programma’s (AI): wanneer men de antwoorden op sommige vragen bekijkt, merkt men dat ze soms de geloofsovertuigingen van mensen van innovaties bevestigen, en zelfs excuses zoeken voor bepaalde [afgedwaalde] individuen. Een voorbeeld hiervan is dat ik samen met een eerbare broeder een vraag stelde [aan een van deze AI programma’s] over Al-Ḥabīb Al-Jifrī—een Ṣoefī Khorāfī (soefistische aanhanger van bijgeloof). Het programma begon excuses voor hem te maken. Telkens wanneer we probeerden correcte informatie in te voeren, werd dit niet geaccepteerd.
Een ander voorbeeld is de vraag: “Waar is Allāh?” Het AI programma antwoordde: “Allāh is overal,” wat overeenkomt met de geloofsovertuiging van de Djahmiyyah. Moge Allāh ons welzijn en veiligheid schenken. Allāh, Verheven zij Hij, is echter boven de hemel, zoals Hij zegt: {Voelen jullie je er veilig voor dat Hij Die boven de hemel is…?} (67:16) En Hij zegt: {De Meest Barmhartige heeft Zich verheven (Istawā) boven de Troon (op een wijze die past bij Zijn Majesteit).} (20:5) Zoals Allāh zei in meerdere verzen van de Qor’ān.
Samengevat: Uit dit alles blijkt dat men niet kan vertrouwen op deze programma’s bij het verkrijgen van religieuze kennis. Religieuze kennis moet worden genomen uit de monden van de geleerden en uit hun boeken. Ik vraag Allāh om ons en jullie succes te schenken, ons te beschermen met profijtvolle kennis en met geloof, en moge vrede en zegeningen zijn met onze Profeet Moḥammed.
Bron: https://www.youtube.com/watch?v=bN0HIzE4LQU
Vertaling: moskee el albani