Het vasthouden aan de methodiek van de Salaf — Shaykh ‘Arafāt ibn Ḥasan

Shaykh ‘Arafāt ibn Ḥasan al-Moḥammedī zei in een telelink met Moskee El Albani:
In de Naam van Allāh, en alle lof zij Allāh, en vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allāh. Ik getuig dat er geen god is die het recht heeft om aanbeden te worden behalve Allāh — Hij alleen, zonder deelgenoten — en ik getuig dat Moḥammed Zijn dienaar en Boodschapper is – moge Allāh’s vrede en zegeningen met hem, zijn familie en zijn metgezellen zijn. Voorts:
In dit korte woord, gericht aan onze broeders in België, in Markaz Imām al-Albānī (Moskee El Albani) – moge Allāh hem genadig zijn – zeg ik:
Voorwaar, de grootste gunst waarmee Allāh (ﷻ) Zijn dienaren heeft begunstigd, is de gunst van de islam en de soennah. Dit is een uitverkiezing van Allāh (ﷻ) voor deze oemmah: Hij heeft aan haar het meest verheven Boek (de Koran) neergezonden en aan haar de laatste der Profeten, Moḥammed (ﷺ) gezonden.
Evenzo is deze oemmah de beste van alle oemmah’s. Maar naarmate de tijden zijn verstreken en de mensen hebben verlaten waartoe zij waren bevolen zich eraan vast te houden, en met de verspreiding van de sekten en groeperingen, zijn deze innovaties en verwerpelijke zaken verschenen, zijn bijgeloof en verzinsels opgedoken, en zijn de mensen verder verwijderd geraakt van hun religie. En nog steeds herhalen wij en zeggen: niets zal het laatste deel van deze oemmah verbeteren (rectificeren) behalve datgene wat het eerste deel ervan heeft verbeterd.
De metgezellen – moge Allāh tevreden over hen zijn – waren degenen die dit correcte pad volgden. Zij openden landen en bereikten de harten van de mensen. Allāh is tevreden over hen, verhief hun status, toonde hun waarde en beval ons om hen te volgen:
{En de eersten die de islam omarmden van de Moehādjiroen (zij die van Mekka naar Medina migreerden) en de Anṣār (de inwoners van Medina die hen hielpen en ondersteunden), en ook degenen die hen nauwkeurig volgden in geloof – Allāh is tevreden over hen en zij zijn tevreden over Hem. Hij heeft voor hen Tuinen voorbereid waar onderdoor rivieren stromen (het Paradijs), waarin zij voor eeuwig zullen verblijven. Dat is het geweldige succes.} [9:100]
Daarom zeg ik: als de mensen zich niet vasthouden aan de ware salafī-manhadj, waartoe Allāh (ﷻ) ons heeft bevolen om te volgen — dat wij de eenheid van de moslims niet verbreken en geen andere weg inslaan dan die van de metgezellen — dan zal er voor deze oemmah geen succes en geen welslagen zijn. Het bewijs hiervoor is wat wij vandaag de dag zien aan vernedering en zwakte die deze oemmah getroffen heeft.
En wij hebben vermeld dat de metgezellen – moge Allāh tevreden over hen zijn – en degenen na hen deze religie met volledige oprechtheid en betrouwbaarheid hebben overgeleverd. Maar met de toename van het aantal mensen en het verstrijken van de tijden, zijn de zaken veranderd, zijn de mensen veranderd, zijn innovaties ontstaan en zijn begeerten opgedoken. Wij, Ahl as-Soennah wal-Djamā‘ah, zeggen: Niets zal het laatste deel van deze oemmah verbeteren behalve wat het eerste deel ervan heeft verbeterd. Deze salafī-manhadj is gebaseerd op het begrip van de vrome voorgangers (salaf), zoals Allāh zegt: {En de eersten die de islam omarmden van de Moehādjiroen en de Anṣār, en ook degenen die hen nauwkeurig volgden in geloof…} [9:100]
En de Profeet (ﷺ) zei: “De beste mensen zijn die van mijn generatie, daarna die hen volgen, en daarna die hen volgen.”
En Imām al-Awzā‘ī zei: “Houd je vast aan de āthār van degenen die zijn voorgegaan, ook al wijzen de mensen je af.” En hij waarschuwde tegen het volgen van de meningen van mensen, zelfs als zij hun woorden voor jou verfraaien.
Dus: de da‘wah van de Profeten en hun methodiek in het oproepen tot Allāh is gebaseerd op deze methodiek waar wij eerder naar verwezen hebben. En als je mij zou vragen: Wat is de salafiyyah waar jullie toe oproepen? Dan zeg ik: de salafiyyah waar wij toe oproepen is de gezegende methodiek en het rechte pad. Wie dit pad volgt, is gered, en wie struikelt (en het pad niet meer volgt), dwaalt en raakt misleid.
Deze salafiyyah is gebaseerd op fundamenten en principes. Eén van de belangrijkste fundamenten is:
-
Het realiseren van ware dienaarschap aan Allāh (ﷻ) — dat niemand wordt aanbeden behalve Allāh.
-
Het zuiver volgen van de Boodschapper van Allāh (ﷺ) — dat niemand wordt gevolgd behalve hij (ﷺ), en dat anderen alleen gevolgd worden als zij op zijn pad zijn.
-
Het realiseren van het begrip van de salaf, en vasthouden aan hun methodiek.
-
Waakzaamheid en waarschuwing tegen innovaties en haar mensen.
-
Dat we ons houden tussen buitensporigheid en achteloosheid, in de middenweg die Allāh heeft bevolen.
-
Dat we streven naar eenheid en samenhorigheid, en verdeeldheid en onenigheid verwerpen.
En een persoon zal pas op deze fundamenten staan als hij kennis verwerft, en vervolgens naar deze kennis handelt. Deze manhadj wordt namelijk in geloofsleer, gedrag en omgangsvormen geput uit het Boek van Allāh en de Soennah van de Profeet (ﷺ).
{O jullie die geloven, gehoorzaam Allāh en gehoorzaam de Boodschapper en degenen onder jullie die met gezag zijn bekleed.} [4:59]
De Profeet (ﷺ) heeft ons ook meegedeeld dat deze oemmah zich zal opsplitsen. Daarom waarschuwen wij jullie voor de wegen van de shaytān, zijn valstrikken en misleidende paden, want één van de oorzaken van verdeeldheid is de shaytān.
De Profeet (ﷺ) zei: “Mijn oemmah zal zich opsplitsen in drieënzeventig groeperingen. Allen zullen zij in het Vuur zijn, behalve één” — en dat is de Djamā‘ah, de metgezellen van de Boodschapper van Allāh (ﷺ).
En hij (ﷺ) zei ook: “Er zal altijd een groep van mijn oemmah zijn die duidelijk op de waarheid staat. Zij zullen niet worden geschaad door wie hen in de steek laat of tegenwerkt.”
De eenheid van de moslims zal nooit werkelijkheid worden tenzij zij zich vasthouden aan de salafī-manhadj. {En houdt jullie allen samen vast aan het touw van Allāh en wees niet verdeeld.} [3:103]
En Allāh (ﷻ) heeft ons ook bericht in Zijn Woorden: {En wie de Boodschapper tegenwerkt, nadat de Leiding hem duidelijk is geworden, en een andere weg volgt dan die van de gelovigen – Wij laten hem gaan waarheen hij zich heeft gewend, en Wij doen hem de Hel binnengaan – een slechte bestemming!} [4:115] Wie zijn dan deze gelovigen in dit vers? Zij zijn de metgezellen.
Niet iedereen die beweert salafī te zijn, is waarachtig in zijn bewering. Je dient kennis te zoeken, ernaar te handelen en het rechte pad vast te houden. Velen beweren salafī te zijn, maar hebben jongeren juist afgehouden van de ware salafiyyah — onder hen zijn de takfīriyyīn, qotbiyyīn en soeroeriyyīn. Ze spraken in naam van as-salafiyyah, maar leidden de mensen er juist vandaan.
Daarom moeten we terugkeren naar de geleerden die vasthouden aan de manhadj van de salaf. De Profeet (ﷺ) heeft ons geïnformeerd over de vele wegen, en dat er op elk van die wegen een shaytān staat die daartoe uitnodigt. De geleerden herkennen de fitan (beproevingen en misleidingen) al wanneer ze opkomen, maar de onwetenden herkennen de fitnah pas wanneer die al weer voorbij is.
En gedenk de houding van Imām Aḥmed ibn Ḥanbal – moge Allāh hem genadig zijn – hoe hij omwille van Allāh werd geschaad, en toch standvastig bleef. Hij behoort tot de geleerden van Ahl as-Soennah, sterker nog: hij is de Imām van Ahl as-Soennah.
De geleerden zijn oprechte raadgevers: zij brengen de mensen bijeen op het Boek van Allāh (ﷻ) en op de Soennah van de Boodschapper van Allāh (ﷺ). Zij verenigen de mensen op de manhadj van de salaf, van de metgezellen en van de tābi‘īn.
Wees dus uiterst waakzaam dat je niet de weg van de geleerden verlaat, en daardoor verdwaalt met de onwetenden en dwazen.
Jullie bevinden je op een verheven manhadj:
- gebaseerd op de correcte ‘aqīdah,
- op de aanbidding van Allāh (ﷻ),
- op het volgen van de Soennah met kennis, daden en goede omgangsvormen,
- en ook op het realiseren van belangen (maṣāliḥ) en het afweren van schade (mafāsid).
Bestudeer de ‘aqīdah grondig, en streef naar verbetering en het realiseren van eenheid. Streef ook naar het bewaren van de religie, het leven, bezit, eerbaarheid en verstand.
En wanneer jullie de correcte ‘aqīdah bestuderen, doe dat dan grondig – aan de hand van de boeken van de salaf – of het nu gaat om kwesties van:
- īmān (geloof),
- al-qadar (voorbeschikking),
- al-ākhirah (het hiernamaals) en wat daarmee samenhangt,
- of de kwestie van de Woorden van Allāh en Zijn Eigenschappen,
en eveneens de zaken van het hiernamaals zoals:
- het zien van Allāh,
- de Ṣirāṭ (brug),
- de weegschaal (al-Mīzān),
- en het bassin (al-Ḥawḍ).
Pas op dat je tekortdoet aan de correcte geloofsleer (‘aqīdah), want de salafī-manhaj onderscheidt zich van andere methodes door standvastigheid en duidelijkheid. Het blijft ver weg van moderne geïnnoveerde intellectuele stromingen en is gebaseerd op het islamitische bewijs (dalīl shar‘ī), en verenigt kennis, wijsheid en gematigdheid.
We kunnen deze oemmah niet beschermen tegen fitan (beproevingen) en verdeeldheid, behalve als wij ons vasthouden aan de salafī-manhaj.De Profeet (ﷺ) heeft ons geïnformeerd over mensen met de harten van duivels in het lichaam van mensen, die leiding volgen die niet die van de Profeet is, en die niet zijn Soennah volgen.
En jij, o salafī, houd je vast aan wijsheid, geduld en zachtheid. Allāh (ﷻ) zegt: {Nodig uit tot de Weg van jouw Heer met wijsheid en goede vermaning.} [16:125]
Ik vraag Allāh (ﷻ), de Schepper van de hemelen en de aarde, Al-Qayyoem, dat Hij deze toespraak op de weegschaal van onze goede daden legt, dat Hij het puur maakt omwille van Zijn nobele Aangezicht, dat Hij ons laat profiteren van wat we hebben gehoord, dat Hij ons en jullie standvastigheid op de Soennah schenkt, en ons standvastig houdt totdat wij Hem ontmoeten.
En moge Allāh’s vrede en zegeningen zijn met Moḥammed, zijn familie en zijn metgezellen. En onze laatste smeekbede is: Alle lof zij Allāh, de Heer der Werelden.