Hoe kan ik weten dat ik getroffen ben door siḥr? En hoe doe ik roqyah op mezelf? — Shaykh ‘Arafāt ibn Ḥasan
Vraag: Hoe weet iemand dat hij getroffen is door siḥr (magie, tovenarij)? En hoe weet hij hoe ernstig deze is, zodat hij Islamitische roqyah nodig heeft?
Antwoord van Shaykh ‘Arafāt ibn Ḥasan al-Moḥammedī:
Er zijn bepaalde symptomen die wijzen op siḥr, omdat siḥr invloed heeft op het lichaam en op het hart. Het kan mensen uit elkaar drijven en kan zelfs doden, dus het heeft een werkelijkheid.
Een van de symptomen is bijvoorbeeld dat een vrouw plotseling haar echtgenoot haat, hem niet meer liefheeft en geen behoefte heeft aan (intieme) omgang, terwijl dit voorheen niet zo was. En het kan zijn dat ze met hem ruzie zoekt om redenen die zo onbeduidend zijn dat het helemaal niet nodig is om hier een probleem van te maken, iets kleins dus. Dit zijn symptomen die erop wijzen dat ze getroffen is.
Ook kunnen er vreemde ziektes of klachten optreden bij deze vrouw of bij de man, zonder dat men er een medische behandeling voor vindt bij de dokters. Hij kan bijvoorbeeld last hebben van heftige hoofdpijn, duizeligheid alsof hij niet kan opstaan, of epileptische aanvallen—en dit komt vaker voor. Hij kan extreme woedeaanvallen krijgen om de kleinste dingen. Daarnaast kan hij zeer verontrustende dromen hebben, bijvoorbeeld dat mensen hem willen doden of dat hij slangen en andere angstaanjagende zaken ziet.
En ook zul je merken—en dit is een van de symptomen—dat hij (of zij) een afkeer krijgt van de Koran, van het verrichten van aanbiddingen. Je ziet dat hij loom en lui is als hij wil bidden of een andere vorm van aanbidding wil verrichten, alsof hij er geen zin in heeft.
Daarnaast kan hij bepaalde symptomen ervaren zoals een intense hitte in zijn lichaam, of een beklemmend gevoel bij de ademhaling en grote benauwdheid. Ook kan hij vaak last hebben van vergeetachtigheid. De symptomen zijn talrijk en de situaties verschillen (van persoon tot persoon). Er bestaan bovendien veel verschillende soorten siḥr. Het is niet allemaal van dezelfde graad. Zoals eerder vermeld, is er siḥr die kan doden en siḥr die man en vrouw uit elkaar drijft.
Als je zulke symptomen bij jezelf opmerkt, je bent bij artsen geweest en hebt ontdekt dat er eigenlijk geen medische behandeling voor bestaat, en deze symptomen duiken op in wisselende periodes—vooral als je de Koran leest en je merkt dat ze dan in hevige mate verschijnen—dan kun je aannemen dat je ziek bent en jezelf moet behandelen. Behandel jezelf met roqyah. Lees de Koran en reciteer vooral vaak Soerat al-Baqarah. Houd je aan de dagelijkse overgeleverde smeekbeden en gedenkingen (adhkār), blijf de roqyah toepassen en bid je gebeden op tijd met de moslimgemeenschap in de moskee (indien je een man bent).
Verder dien je veelvuldig smeekbeden (doe‘ā) te verrichten, zeker op de momenten waarop smeekbeden worden verhoord, zoals in het laatste derde deel van de nacht en tijdens de neerknieling (soedjoed). Al deze middelen—en het zijn wettige middelen—zullen je, zo Allāh wil, beschermen tegen iedere vorm van siḥr. De Profeet ﷺ heeft immers zijn oemmah verteld over de gewettigde roqyah en dat die groot voordeel oplevert. Hij heeft dit ook aan zijn metgezellen onderwezen. Ja.
Vraag: Hoe kan ik mezelf met roqyah behandelen?
Antwoord: Je behandelt jezelf met roqyah wanneer je ziek bent of ergens last van hebt door je hand te leggen op de plek van je lichaam waar je pijn voelt. Daarna lees je de roqyah voor. Je kunt óf iets uit het Boek van Allāh reciteren, óf de roqyah die de Profeet ﷺ ons heeft geleerd (in de Soennah).
De Profeet ﷺ leerde dit, zoals vermeld in Ṣaḥīḥ Moeslim, toen ‘Oethmān ibn Abī al-‘Ās bij hem kwam en aan de Boodschapper van Allāh ﷺ klaagde: “O Boodschapper van Allāh, ik voel pijn in mijn lichaam.” Hij ﷺ zei toen tegen hem: «Leg je hand op de plaats waar je pijn hebt, en zeg vervolgens drie keer: “Bismillāh” (in de Naam van Allāh). En daarna zeg je zeven keer: “A‘oedhoe bi‘izzatillāhi wa qoedratihī min sharri mā adjidoe wa oeḥādhir” (Ik zoek mijn toevlucht bij de Macht en Kracht van Allāh tegen het kwade van wat ik ondervind en vrees).»
Dit is de roqyah die hij ﷺ ‘Oethmān ibn Abī al-‘Ās leerde. En toen de Profeet ﷺ zelf een keer klachten had, kwam Djibrīl ﷺ naar hem toe en zei: “O Moḥammed, heb je ergens last van?” De Profeet antwoordde: “Ja.” Toen zei Djibrīl: “Bismillāhi arqīk, min koelli shay’in yoe’dhīk, wa min sharri koelli nafsin aw ‘aynin ḥāsid, Allāhoe yashfīk—bismillāhi arqīk (In de Naam van Allāh verricht ik Roqyah over jou tegen alles wat jou schaadt en tegen het kwaad van elke ziel of afgunstig oog, moge Allāh jou genezen—in de Naam van Allāh verricht ik Roqyah op jou).” Zoals vermeld in Ṣaḥīḥ Moeslim.
Je kunt dus óf jezelf behandelen met roqyah, óf als je broeder je vertelt dat hij ziek is en zich zo en zo voelt, dan is het geen probleem dat jij hem behandelt met roqyah en helpt. Want de Profeet ﷺ heeft gezegd: “Wie in staat is om zijn broeder van nut te zijn, laat hem dat doen.” Dit is ook wat Djibrīl ons leerde: hij voerde roqyah uit bij de Profeet ﷺ toen hij zei tegen hem: “O Mohammed, heb je ergens last van?” De Profeet ﷺ zei: “Ja,” en daarop deed Djibrīl roqyah bij hem.
Dus als iemand merkt dat zijn broeder ergens onder lijdt en er zijn symptomen die aangeven dat hij te maken heeft met een djinn-bezetenheid, tovenarij (siḥr) of het boze oog (‘ayn), laat hem dan zijn broeder van nut zijn en roqyah verrichten op hem, en laat hem Allāh vragen om hem te genezen.
We vragen Allāh ﷻ ons te behoeden en te beschermen tegen dit alles. Moge Allāh iedereen leiden naar wat Hem behaagt. En moge Allāh’s zegen en vrede zijn met Moḥammed en met zijn familie en metgezellen. Onze laatste smeekbede is: “Alle lof zij Allāh, de Heer der werelden.”
Bron: https://miraath.de/audios/ratschlaege-fragerunden/339-03-offene-fragerunde-mit-scheich-dr-arafat-al-muhammadi
Vertaling: moskee el albani
Zie ook:
Elf manieren om Roqyah te doen voor elke ziekte, het boze oog (al-‘ayn), bezetenheid, waanzin en magie (siḥr)