Belangrijke adviezen m.b.t. Roqyah en het genezen van magie (siḥr), boze oog (‘ayn) en andere ziektes — Shaykh ‘Arafāt b. Ḥasan
De nobele geleerde Shaykh ‘Arafāt ibn Ḥasan zei:
En dit is een vraagstelster die zegt: “Is er een bewijs over het gebruik van asafoetida (duivelsdrek) als geneesmiddel om de duivel te verdrijven? En hoe wordt het gebruikt? Wordt het gedronken?”
Ja, dit is iets dat beproefd/getest is. Als Allāh een persoon heeft beproefd met siḥr (tovenarij), het boze oog (‘ayn), bezetenheid of iets van deze ziektes, dan moet hij eerst en vooral geduld hebben en weten dat dit voorbeschikt werd door Allāh. Want wij worden door niets getroffen behalve dat Allāh dit heeft geschreven en voorbeschikt.
Wat betreft de oorzaak van deze ziekte.. De oorzaak hiervan kunnen onze zonden en tekortkomingen zijn. De oorzaak kan ook slechte mensen zijn die jou hebben betoverd & geschaad. Dus wat verplicht is, is dat je geduld hebt en zegt, “Dit is voorbeschikt door Allāh. Alḥamdoelillāh. Wij behoren tot Allāh en tot Hem keren wij terug.” Vervolgens maak je gebruik van de gewettigde middelen (asbāb).
Het grootste middel (sabab) is: dat je je keert tot Allāh en toevlucht zoekt bij Hem. Hij (Allāh) is Degene Die de ziekte heeft voorbeschikt, dus Hij is Degene Die het zal wegnemen (bij jou). Keer terug naar Hem, en vertrouw op Hem (alléén). Stel je nederig op tegenover Hem, en verricht veel smeekbedes (doe‘ā’)! Een van de grootste middelen om ziektes te laten verdwijnen, is doe‘ā’! Zelfs de duivels lijden erg veel pijn wanneer deze zieke persoon smeekbedes verricht tegen deze duivel in hem of tegen deze persoon die hem onrecht heeft aangedaan zoals een tovenaar of iemand anders. Verricht dus veel smeekbedes. Wat is anders het nut?…
De tijdstippen waarop de smeekbedes worden verhoord, werden bepaald en verduidelijkt voor ons:
- Tussen de adhān en iqāmah.
- Tijdens de soedjoed (neerknieling).
- Tijdens het laatste gedeelte van de nacht.
Ook de vastende persoon en de reiziger—hun smeekbedes worden verhoord. Ook wanneer het regent, worden de smeekbedes verhoord. Heel veel tijdstippen! Ook in Ramadān, de maand van doe‘ā’ en aanbidding. Maar wij schieten tekort hierin! Tijdens de dag en de nacht heb je veel tijdstippen—dus maak er gebruik van om smeekbedes te verrichten! Doe smeekbedes voor jezelf en je kinderen.
Wat ook een middel is (voor genezing en preventie), zijn de adhkār (de overgeleverde gedenkingen en smeekbedes). De mensen schieten tekort als het gaat om de adhkār. Wanneer ze dan worden getroffen door siḥr, zeggen ze: “Waar zijn de adhkār? We willen nu Allāh gedenken!” Indien jij je voorheen had beschermd (met de adhkār)—wat een geweldig middel is—dan was jou niets overkomen! De adhkār van de ochtend en de avond, de adhkār van het slapengaan.. Bescherm je kleine kinderen (ermee), zoals de Profeet ﷺ al-Ḥasan en al-Ḥoesayn zou beschermen (met de adhkār). Hij (de Profeet) zou voor al-Ḥasan & al-Ḥoesayn toevlucht zoeken bij de Volmaakte Woorden van Allāh tegen elke duivel en giftig beest, en tegen elke jaloerse boze oog:
أُعِيذُكُمَا بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّةِ مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ وَهَامَّةٍ وَمِنْ كُلِّ عَيْنٍ لَامَّةٍ
“Oe‘īdhoekoemā bi kalimātillāhi-t-tāmmah, min koelli shaytānin wa hāmmah, wa min koelli ‘aynin lāmmah” (audio)
(Ik zoek toevlucht voor jullie beiden in de Volmaakte Woorden van Allāh tegen elke duivel en giftig beest, en tegen elk jaloerse boze oog)
Opmerking vertaler: als je deze smeekbede wil doen voor één kind (jongen), zeg je “oe‘īdhoeka” (ipv “oe‘īdhoekoemā“). Voor een meisje zeg je “oe‘īdhoeki“. Voor drie of meer kinderen: “”oe‘īdhoekoem“.
Dus het is een must dat je je vrouw en kinderen beschermt (ermee), vooral de kleine kinderen die nog niet kunnen lezen of begrijpen.
Ook het reciteren van de Qor-ān. En dit is een van de grootste middelen. Want dit zijn de Woorden van Allāh en het is een van Zijn Eigenschappen. En het is absoluut de beste vorm van dhikr (gedenking)! Vooral Soerat al-Baqarah, waar de tovenaars niet tegenop kunnen! Indien je ziek bent, reciteer dan al-Baqarah dagelijks. Allāh zal je genezen. Het heeft een verbazingwekkend en krachtig effect op de ziel, op de siḥr, op het boze oog en de duivels van de mensheid & djinn.
Dit was wat betreft de middelen die voorgeschreven zijn in de Islamitische Wetgeving. Er zijn ook andere middelen die beproefd/getest zijn—het is geen probleem (om die te gebruiken). Want als het gaat om Roqyah, zei de Profeet ﷺ tegen zijn Metgezellen, zoals staat in Saḥīḥ Moeslim: «Toon mij jullie Roqyahs. Roqyahs kunnen geen kwaad zolang ze geen Shirk (afgoderij) bevatten.» Dus het gebruiken maken van zaken die beproefd/getest zijn: dit kan geen kwaad. Dit valt ook onder Roqyah. Bijvoorbeeld het eten van vijgen—vooral gedroogde vijgen—met olijfolie. Als een persoon dit eet op een lege maag, dan heeft dit een enorm effect op de siḥr! En als hij gaat slapen, eet hij één of twee stukjes (vijgen) met olijfolie. En met olijfolie zelf kan hij zich insmeren, vooral op de plaatsen waar hij pijn heeft. Veel mensen hebben pijn op plaatsen in hun lichaam, vooral de schouders of de onderrug. Meestal zijn dit knopen van de siḥr. Want het zijn de knopen die pijn doen in het lichaam.
{Zeg: “Ik zoek bescherming bij de Heer der dageraad. Tegen het kwaad dat Hij heeft geschapen. En tegen het kwaad van de donkere nacht wanneer hij aanbreekt. En tegen het kwaad van hen (tovenaars) die op knopen blazen.”} (Soerat al-Falaq: 1-4)
Wanneer de tovenaar wil toveren, dan blaast hij op de siḥr-knopen. Waardoor de duivels gehoor geven aan hem, en binnentreden met deze knopen. Vooral als de siḥr werd opgegeten of gedronken (door de getroffen persoon). Dus wanneer je gaat slapen, neem dan deze olijfolie en reciteer erop: Soerat al-Fātiḥah, Soerat al-Falaq (113), Soerat an-Nās (114) en Āyat al-Koersī (2:255). Vervolgens smeer je (deze olijfolie) op de plaatsen waar je pijn hebt, bij het slapengaan. En drink één of twee lepels ervan. Dit is profijtvol!
Wat ook behoort tot de zaken die beproefd/getest zijn, is: Asafoetida (duivelsdrek). Dit zorgt ervoor dat de djinn duidelijke schade ondervindt. Als je hiervan een klein stukje neemt; kleiner dan een nagel, en daarna in een glas water plaatst en goed roert, en twee of drie keer per week drinkt, dan zal je een enorm effect ondervinden hiervan. En zoals ik heb gezegd, is dit een ruim onderwerp. Er is geen probleem om deze beproefde/geteste zaken te gebruiken, zolang het gekende zaken zijn.
Pas op dat je naar onbekende mensen gaat die Roqyah doen! Ga niet naar hen! Veel mensen gaan naar tovenaars! Waardoor hun situatie alleen maar erger & slechter wordt! Ten tweede: jammer genoeg zijn veel van die Rāqī’s (mensen die Roqyah doen), die Roqyah doen d.m.v. Qor-ān, nu alleen maar bezorgd om (het verdienen van) geld. Er is (bijna) geen Rāqī meer behalve dat hij een handelaar is geworden, die handel (tidjārah) voert met de mensen. Ga niet naar hen! Hecht je hart aan Allāh (alléén)! Het is Allāh die deze ziekte zal wegnemen bij jou. Allāh zei:
{Of wie verhoort de in nood verkerende wanneer hij Hem aanroept? En [wie] neemt het onheil (of het kwaad) weg? En [wie] maakt jullie gevolmachtigden op de aarde? Is er een (andere) god dan Allāh (die daartoe in staat is?)} [27:62]
Keer terug naar Allāh! Laat er geen zwakte zijn in je hart. Wees niet zwak. Er is geen sluier tussen jou en Allāh. {En wanneer Mijn dienaren jou (O Profeet) vragen over Mij: [antwoord hen dan] dat Ik nabij ben…} [2:186]
[Allāh] is beter voor jou dan deze Rāqī die een mens is zoals jou. Dit wil niet zeggen dat het verboden is om naar de Rāqī’s te gaan. Dit is toegestaan. Maar jammer genoeg zien we dat veel van hen enkel bezorgd zijn om geld.
(Bron)
Shaykh ‘Arafāt zei ook elders:
De vraagsteller zegt: “Wat is het oordeel over Roqyah? En is het toegestaan voor een vrouw om naar een Rāqī (persoon die Roqyah doet) te gaan zonder dat ze een maḥram bij haar heeft?”
Neen, het is niet toegestaan voor een vrouw om naar een Rāqī te gaan. Dat is fitnah! Hoe kan ze gaan zonder een maḥram?! Ik adviseer de vrouw, en ik adviseer ook de mannen… [Weet dat] Allāh ﷻ nabij Zijn dienaren is. {En wanneer Mijn dienaren jou (O Profeet) vragen over Mij: [antwoord hen dan] dat Ik nabij ben…} [2:186]
Hecht jouw hart niet aan een Rāqī of gelijk welk persoon. Doe jij Roqyah op jezelf. Reciteer zelf de Qor-ān. Hef nederig je handen op met smeekbedes. Allāh zal gehoor geven (aan je smeekbedes). Ben je ziek? Reciteer dan Soerat al-Baqarah. Doe dit dagelijks. De tovenaars kunnen er niet tegenop. Wat houdt je tegen om jezelf te behandelen? Als iemand anders Roqyah doet op jou, of als iemand hoort dat je ziek bent en daarna (vrijwillig) Roqyah komt doen op jou, dan is dat geen probleem. Dit is gewettigd. Maar dat ik ga zoeken achter een Rāqī terwijl mijn ziel een ziekte heeft, namelijk: luiheid, en dat ik mijzelf niet wil behandelen op een gewettigde manier…
Behandel jezelf op een gewettigde manier: Zeg de adhkār (gedenkingen & smeekbedes) op, doe Roqyah, reciteer Soerat al-Baqarah, verricht veel smeekbedes en veel goede daden van gehoorzaamheid… Vooral als je weet dat je bezeten bent of getroffen bent door magie/tovenarij. Maak het lastig voor deze shaytān! Vast de maandag & donderdag. Maak het lastig voor hem (shaytān)! Dit zal profijtvol zijn. En het lastigste & moeilijkste voor deze tovenaars, djinn en duivels is: de [recitatie van] Soerat al-Baqarah en het verrichten van smeekbedes. Verricht veel smeekbedes! En kijk hoe Allāh jou zal redden! [Allāh zei:] {Of wie verhoort de in nood verkerende wanneer hij Hem aanroept? En [wie] neemt het onheil (of het kwaad) weg? En [wie] maakt jullie gevolmachtigden op de aarde? Is er een (andere) god dan Allāh (die daartoe in staat is?)} [27:62]
(Bron)
Vertaling: moskee el albani
Zie ook:
Elf manieren om Roqyah te doen voor elke ziekte, het boze oog (al-‘ayn), bezetenheid, waanzin en magie (siḥr)