De begin- en eindtijden van de vijf verplichte gebeden | Shaykh ibn Bāz
Shaykh ibn Bāz:
De tijd van het Fajr-gebed is vanaf het aanbreken van de waarachtige dageraad[1] tot aan zonsopgang. Wanneer de zon opkomt (shoroeq), eindigt de tijd.
De tijd voor het Dhohr-gebed begint wanneer de zon op haar hoogste punt staat en begint te dalen richting het westen, en dit duurt tot de schaduw van een voorwerp gelijk is aan de lengte van het voorwerp zelf.
Dan begint de tijd voor het ‘Asr-gebed, dat duurt tot de zon geelachtig[2] wordt, waarna de tijd van daroerah (noodzaak)[3] aanbreekt tot zonsondergang.
De tijd voor het Maghreb-gebed begint bij zonsondergang en duurt tot de rode schemering (aan de horizon) in het westen verdwijnt.
Wanneer de rode schemering verdwijnt, begint de tijd voor het ‘Ishā-gebed en duurt tot het midden van de nacht[4]. De tijd na het midden van de nacht (tot aan Fadjr) is een tijd van daroerah (noodzaak), net zoals de tijd na het geelachtig worden van de zon tijdens ‘Asr.
Bron: binbaz.org.sa
Vertaling: moskee el albani
Voetnoten:
- De waarachtige dageraad (al-Fadjr as-Sādiq) is het horizontale licht dat uitgestrekt over de horizon verschijnt. Zie deze foto. [↩]
- Dit is vanaf het moment dat een persoon rechtstreeks met zijn ogen naar de zon kan kijken, zonder dat hij hiervan schade ondervindt. Dan is zonsondergang nabij. [↩]
- Het ‘Asr gebed mag je alleen nog gedurende deze tijd bidden als je een geldig excuus hebt dat valt onder daroerah (noodzaak). Als iemand zonder geldig excuus het ‘Asr gebed uitstelt tot deze tijd ,dan is zijn gebed geldig maar hij begaat een zonde waar hij berouw voor moet tonen. [↩]
- Het midden van de nacht bepaal je door de tijd tussen zonsondergang (aanvang Maghreb) en het aanbreken van de tijd van het Fadjr-gebed door twee te delen. Bijvoorbeeld: zonsondergang is om 22u00, en Fadjr begint om 04u00. In dit voorbeeld is het midden van de nacht dus om 01u00. Je mag het ‘Ishā-gebed alleen maar uitstellen tot na deze tijd omwille van een daroerah (noodzaak). [↩]