Drie situaties waarin het toegestaan is om te liegen | Shaykh ibn Bāz
Vraag:
Wat betekent deze nobele ḥadīth: Overgeleverd van Oemm Koelthoem (moge Allāh tevreden met haar zijn) dat ze zei: “Ik heb hem (de Boodschapper ﷺ) niet gehoord liegen toestaan, behalve in drie gevallen: in oorlog, in het brengen van verzoening tussen mensen, en in wat een man tegen zijn vrouw zegt en een vrouw tegen haar man.” Kunt u dit uitleggen, a.u.b.?
Shaykh ‘Abdel-‘Azīz ibn Bāz:
De ḥadīth is authentiek (Ṣaḥīḥ), overgeleverd door de twee Shaykhs (al-Boekhārī & Moeslim), van Oemm Koelthoem (moge Allāh tevreden met haar zijn), dochter van ‘Oqbah ibn Abī Moe‘ayṭ, dat zij de Profeet (ﷺ) hoorde zeggen: «De leugenaar is niet degene die verzoening brengt tussen mensen door het goede te zeggen en het goede over te brengen.» Ze zei: “Ik heb hem niet gehoord liegen toestaan, behalve in drie gevallen: in oorlog, in het brengen van verzoening tussen mensen, en in wat een man tegen zijn vrouw zegt en een vrouw tegen haar man.” Dit is overgeleverd door Moeslim met deze toevoeging.
Dit geeft aan dat degene die verzoening brengt tussen mensen geen leugenaar is. Degene die verzoening brengt tussen mensen: tussen twee stammen, twee families, of twee individuen die een geschil hebben, en hij brengt hen tot verzoening door te liegen, dit schaadt hem niet; want hij had als intentie om verzoening teweeg te brengen.
Als hij naar een van de stammen of families of een van de individuen gaat en hem goede woorden overlevert van de ander (waarmee hij een geschil of ruzie heeft), zeggende: “Hij wil verzoenen. Hij zegt goede dingen over jou. Hij wil graag verzoenen..” En vervolgens gaat hij naar de ander en zegt hij hetzelfde, zodat hij tussen hen verzoening brengt. Dit is iets goeds, want hij schaadt hiermee niemand. Hij helpt de ruziënde partijen en schaadt niemand. Evenzo als hij naar een familie gaat en zegt dat de andere familie hen prijst, voor hen smeekbedes verricht, en verzoening met hen wil, hoewel dit niet echt het geval is en dit dus een leugen is, maar hij zegt dit om hen tot verzoening te brengen, dan wordt hij beloond hiervoor, en er is niets mis mee. Evenzo tussen twee stammen: als hij naar de ene stam gaat en zegt dat de andere stam hen prijst, voor hen smeekbedes verricht, en verzoening wil, en dan naar de andere gaat en hetzelfde zegt, zodat hij tussen hen verzoening brengt en de vijandschap wegneemt, wordt hij beloond hiervoor. Als zijn leugen niemand anders schaadt, niemand anders dan hen, maar hen juist helpt en bijeenbrengt, en de vijandschap tussen hen wegneemt, dan wordt hij beloond, en is hij geen leugenaar op een manier die hem schaadt of waarvoor hij zondigt.
Het tweede geval is in oorlog, als hij tijdens de oorlog zegt tegen de strijders: “Wij keren morgen terug,” om te zien wat de vijanden zullen doen als zij horen dat zij terugkeren; misschien verlaten ze hun forten, misschien blijkt er iets dat hen helpt in de djihād (wettelijke Islamitische oorlog), en om te zien wat het leger aan energie en hoge moraal heeft, of het gebrek aan energie in de oorlog. Als hij liegt omwille van een voordeel, dan is er niets mis mee in oorlog; want dit brengt profijt, en oorlog is misleiding. Evenzo als hij terugkeert en zegt: “Wij keren terug,” zodat de vijand hun forten en schansen verlaat, zodat ze zich blootstellen, dan vallen de moslims hen aan en vechten tegen hen als ze zich blootstellen. Dit is ook toegestaan, liegen met een voordeel voor de moslims, dat schaadt niet. De Profeet (ﷺ) gebruikte, als hij een veldtocht wilde ondernemen, een ander voorwendsel, zodat hij de vijand onverwachts kon aanvallen. Als hij bijvoorbeeld naar het noorden wilde gaan, zei hij: “Wij zullen naar het zuiden gaan,” of “Wij zullen naar het westen gaan,” of “Wij zullen naar het oosten gaan,” zodat de vijand zich niet kon voorbereiden, en hij hen onverwachts kon aanvallen, als zij reeds waren gewaarschuwd en waren uitgenodigd naar Allāh maar koppig bleven. Er is niets mis mee om hen dan onverwachts aan te vallen.
Het derde geval betreft wat een man tegen zijn vrouw zegt, en wat een vrouw tegen haar man zegt, daar is niets mis mee. Een man en zijn vrouw kunnen conflicten en onenigheden hebben over kleding, voedsel, bezoeken of iets dergelijks, dus zegt hij tegen haar: “Ik zal dit en dat doen, ik zal dit voor je kopen, ik zal dit doen,” om haar te behagen, zodat het conflict verdwijnt en de vijandschap weggaat. Of zij zegt hetzelfde: “Ik zal dit doen, ik zal alleen met jouw toestemming uitgaan,” hoewel ze van plan is om het tegengestelde te doen, maar ze wil hem tevreden stellen. Of ze zegt, “Ik zal uitvoeren wat je zei over dit en dat,” hoewel ze van plan is het niet uit te voeren, maar ze wil zijn tevredenheid winnen, zodat de vijandschap en haat verdwijnen. Hier is niets mis mee; want dit is een leugen in hun eigen belang en schaadt niemand anders. Als hun leugen in hun eigen belang is, en niemand anders schaadt, dan is er geen probleem mee, zoals de Profeet (ﷺ) zei; want dit is pure verzoening die niemand schaadt. Ja.
Bron: https://binbaz.org.sa/fatwas/13189/%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D8%AD%D8%AF%D9%8A%D8%AB-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%8A-%D8%B1%D8%AE%D8%B5-%D8%A7%D9%84%D9%83%D8%B0%D8%A8-%D9%81%D9%8A%D9%87%D8%A7
Vertaling: moskee el albani
Zie ook:
Mag je liegen als het zeggen van de waarheid leidt tot een kwaad? | Shaykh ‘Obayd