Hoe verricht je de Ghoesl (grote wassing)? En volstaat dit in plaats van de Wodoe?
Vraagsteller: Hoe verricht men de Ghoesl (grote rituele wassing) omwille van het opheffen van al-Djanābah (staat van seksuele onreinheid waarin men terechtkomt door geslachtsgemeenschap [penetratie] of door het ejaculeren)
Shaykh al-‘Oethaymīn:
Het verrichten van de Ghoesl omwille van [het opheffen van] al-Djanābah kent twee manieren:
(1) Een verplichte (d.w.z. minimale) manier
(2) Een aangeraden manier
Wat betreft de verplichte (d.w.z. minimale) manier: Dit houdt in dat het hele lichaam gewassen wordt. D.w.z. hij wast zijn hele lichaam met water (inclusief het spoelen van de mond en neus). Het maakt niet uit op welke manier hij dat doet. Een voorbeeld hiervan is dat hij de intentie heeft (voor de Ghoesl) en vervolgens zichzelf onderdompelt in een vijver (of een meer) of […]. Als hij zichzelf helemaal onderdompelt totdat het water zijn hele lichaam bedekt, dan heeft hij hiermee zichzelf gereinigd van al-Djanābah.
En de tweede manier (van Ghoesl) die aangeraden is, gebeurt als volgt:
- Hij wast zijn beide handen drie keer.
- Hij wast zijn geslachtsdeel en datgene waarmee hij werd verontreinigd ten gevolge van al-Djanābah.
- Hij verricht de Wodoe’ (kleine rituele wassing) zoals hij die verricht voor het gebed. Oftewel: hij spoelt zijn mond en zijn neus, hij wast zijn gezicht en zijn voorarmen, hij veegt zijn hoofd en zijn oren, en hij wast zijn voeten.
- Hij wast zijn hoofd (door met de vingers door het haar te gaan). Als hij dan denkt dat hij zijn hoofdhuid nat heeft gemaakt met water, giet hij drie keer [water] over [zijn hoofd]. Het is een must dat hierbij het water de haarwortels bereikt.
- Hij wast de rest van zijn lichaam één keer met water.
Deze manier (van Ghoesl) is gewettigd, zoals vermeld in de overlevering van ‘Āishah waarin ze de Profeet ﷺ zijn Ghoesl van al-Djanābah beschreef. En indien een persoon de Ghoesl verricht volgens de manier die beschreven staat in de overlevering van Maymoenah, dan kan dit geen kwaad. En die manier lijkt op deze manier (van de ḥadīth van ‘Āishah), behalve dat het verschilt in het feit dat men de voeten niet wast wanneer men de Wodoe’ verricht in het begin, echter stelt men het wassen ervan uit totdat men klaar is met de Ghoesl. Daarna wast men [de voeten], zoals werd gedaan door de Boodschapper ﷺ.
Vraagsteller: “Is het verrichten van de Ghoesl voldoende in de plaats van de Woḍoe’? Of is het noodzakelijk om ná de Ghoesl ook nog eens de Wodoe’ te doen (om te kunnen bidden)?”
Shaykh al-‘Oethaymīn:
Er zijn twee soorten Ghoesl:
(1) De Ghoesl voor het opheffen van de staat van Djanābah. Dit volstaat in de plaats van Wodoe’. (Dus dit heft zowel de grote als kleine staat van onreinheid op, ongeacht of je de minimale of de aangeraden manier van Ghoesl hebt verricht)
(2) De Ghoesl voor het vrijdaggebed (of het ‘Eid gebed). Dit volstaat niet in de plaats van Wodoe’. Ook indien men zich gewoon wast omwille van verkoeling. Dit volstaat niet in de plaats van Wodoe’ (dus: je moet nog de Wodoe verrichten erna, als je wil gaan bidden).
Dus de Ghoesl omwille van Djanābah volstaat in de plaats van Wodoe’. Het maakt niet uit of hij (bij deze Ghoesl) de intentie voor Wodoe’ heeft of niet. Wegens de Uitspraak van de Meest Verhevene: {En wanneer jullie in een staat van Djanābah verkeren, reinig dan julliezelf.} (5:6) Hij (Allāh ﷻ) heeft hier dus geen Wodoe’ vermeld. En omdat de Profeet ﷺ eens water gaf aan een man die zich bevond in een staat van Djanābah en zei: «Neem dit en giet het over jou.» En hij ﷺ heeft hier geen bepaalde volgorde (van het wassen) vermeld aan hem.
Maar wat beter is bij de Ghoesl van Djanābah, is dat een persoon datgene wast wat hem heeft getroffen van (seksuele) verontreiniging, en daarna een complete Wodoe’ verricht door het wassen van het gezicht en de voorarmen t.e.m. de ellebogen, het vegen van het hoofd & de oren en het wassen van de voeten. Daarna giet hij water over zijn hoofd totdat hij denkt dat hij (zijn hoofdhuid) nat heeft gemaakt. Dit doet hij drie keer. En dan wast hij de rest van zijn lichaam. Dit is wat beter is. En als een persoon zich bv. bevindt in een zwembad of een vijver, en de intentie heeft voor de Ghoesl van Djanābah, en zichzelf onderdompelt in het water en dan uit het water komt, dan moet hij enkel nog zijn mond & neus spoelen. Als hij dan zijn mond & neus heeft gespoeld, is de staat van Djanābah opgeheven.
Vraagsteller: “Als een persoon zich wast (Ghoesl) voor het vrijdaggebed of gewoon voor verkoeling, en daarbij de intentie van Wodoe heeft. Heeft hij dan de Wodoe daarna? Hij heeft (tijdens die wassing) de ledematen [van Wodoe] op volgorde gewassen.”
Shaykh al-‘Oethaymīn: “Indien hij [de ledematen van Wodoe] op volgorde (van Wodoe) heeft gewassen, dan is dit een Wodoe. Maar als hij gewoon heel zijn lichaam heeft gewassen met water, zonder de volgorde (van Wodoe) aan te houden (bij het wassen van de ledematen): indien hij zich waste omwille van al-Djanaabah (seksuele onreinheid), of indien de vrouw zich waste omwille van al-Ḥayd (menstruatie), dan volstaat deze [Ghoesl] in plaats van de Wodoe (oftewel: hij hoeft geen Wodoe meer te doen erna, want hiermee werd ook de kleine staat van onreinheid opgeheven). Maar als het gewoon een wassing is omwille van verkoeling of omwille van het vrijdaggebed, dan volstaat dit niet [in plaats van de Wodoe], omdat deze wassing niet gebeurde omwille van [het opheffen van] de staat van onreinheid.”
Bron: سلسلة لقاء الباب المفتوح – b148
Voetnoten:
Na afloop van de menstruatie (ḥayḍ) of na afloop van de kraambloeding (nifās), kan de vrouw ook de Ghoesl verrichten op één van de twee manieren die vermeld zijn (dus de minimale of aangeraden manier), en dat volstaat dan ook in de plaats van al-Woḍoe. Dus de Ghoesl van menstruatie/kraambloeding heft zowel de staat van kleine onreinheid als de staat van grote onreinheid op, net zoals bij de Ghoesl van Djanābah.
Al-Djanābah is een staat van seksuele onreinheid waarin een persoon terechtkomt na geslachtsgemeenschap met zijn vrouw (met penetratie, ook al is er geen zaadlozing), of na het ejaculeren. Deze staat vereist het verrichten van de Ghoesl.
Zie ook:
Zaken die de ghoesl verplicht maken (al-Moelakhaṣ al-Fiqhī)
Wanneer verricht je de Ghoesl na een natte droom? https://www.youtube.com/shorts/1QLz_eTy0WM
De verschillende vloeistoffen die vrijkomen uit het geslachtsdeel: https://www.youtube.com/watch?v=lC4aphxppLk
The Natural Blood Of Women: Menstruation and other types of Bleeding: https://abukhadeejah.com/the-natural-blood-of-women-part-1-shaikh-salih-al-fawzan/
When does the menstrual period of a woman begin and end? https://abukhadeejah.com/when-does-the-menstrual-period-of-a-woman-begin-and-end-doubts-bleeding/
Hadeeth Discussing Menstruation (Hayd) and Prolonged Bleeding (Istihādah): https://abukhadeejah.com/hadeeth-discussing-menstruation-hayd-and-prolonged-bleeding-istihadah-explanation-by-al-fawzan-part-2/
A woman who suffers from prolonged bleeding (istiḥāḍah) and cannot tell when she is menstruating (ḥayḍ): https://abukhadeejah.com/woman-prolonged-bleeding-istihadah-menstruating-hayd-part-3/