Eerst op de handen of eerst op de knieën neergaan bij soedjoed? | Shaykh ‘Arafāt
Shaykh ‘Arafāt ibn Ḥasan:
Hij zei in zijn zesde vraag: “Plaatst men de handen [eerst] of de knieeën [eerst] bij het neerknielen (de soedjoed)?”
Als hij op zijn handen neerknielt, is dat toegestaan, en als hij op zijn knieën neerknielt, is dat toegestaan. Maar het meningsverschil onder de geleerden gaat over wat er beter is. Is het beter om op de knieën of op de handen neer te gaan? Dit is het meningsverschil. Shaykh al-Islām Ibn Taymiyyah, moge Allāh hem genadig zijn, bracht de consensus van geleerden over de toelaatbaarheid van beide manieren over, maar het meningsverschil gaat over wat er beter is.
Een groep geleerden is van mening dat het beter is om op de handen neer te gaan, en dit is de mening van weinig geleerden, en het is de Māliki madhhab. De tweede mening, die de mening van de meerderheid van de geleerden is, is dat het beter is om op de knieën neer te gaan. Dit is de Ḥanafī, de Shāfi‘ī en de Ḥanbalī madhhab, en het is ook de mening van ‘Omar, moge Allāh tevreden met hem zijn.
Het is authentiek overgeleverd van ‘Omar, met een correcte keten van overlevering, en hij was een rechtgeleide kalief, dat hij op zijn knieën neerging. En dit is wat het hart geruststelt: dat het beter is om op de knieën neer te gaan. Maar zoals we aan het begin van het antwoord hebben gezegd, gaat het meningsverschil alleen over wat er beter is. Dus als je op je knieën neergaat, mag je dat doen, en als je op je handen neergaat, mag je dat doen.
Vertaling: Moskee El Albani