Het boycotten & streng bekritiseren van de innoveerders
Shaykh ‘Obayd al-Djābirī:
“De oorsprong (de norm) is dat de innoveerder wordt geboycot en in de steek wordt gelaten. Dit is de oorsprong; dat hij in de steek wordt gelaten en dat hij streng bekritiseerd wordt, indien hij zijn innovatie openlijk vertoont en er naartoe uitnodigt. Wat hiertoe behoort, is dat zij (de geleerden) hebben verklaard dat de overlevering van de innoveerder niet aanvaard mag worden, indien hij iets overlevert wat zijn innovatie ondersteunt (versterkt). Maar indien de innoveerder niet uitnodigt naar zijn innovatie, of niet datgene overlevert wat naar zijn innovatie uitnodigt, dan aanvaarden zij wel zijn overlevering.
Imaam Adh-Dhahabie zei, toen hij de biografie van Abān ibn Thaghlib beschreef: “Hij is een Shie‘ie (sjiiet) die standvastig is (op zijn innovatie), maar hij is eerlijk (hij liegt niet). Dus wij aanvaarden zijn eerlijkheid, en hij draagt de verantwoordelijkheid voor zijn innovatie.”
En dit is iets wat vermeld is geweest door Shaykh al-Islām ibn Taymiyyah en anderen, d.w.z. de kwestie van het boycotten & streng bekritiseren van de innoveerder indien hij uitnodigt naar zijn innovatie en deze openlijk vertoont en bevestigt/verklaart. Tenzij het boycotten van hem resulteert in een groter kwaad. Indien het boycotten van hem resulteert in een groter kwaad, dan wordt hij niet geboycot. Dit is omdat het boycotten niet iets persoonlijks is dat als doel heeft om wraak te nemen. Echter dient dit als een gewettigde bestraffing (voor de innoveerder).
Indien het Ahloes-Soennah zijn die de overhand en de macht hebben, dan is het nuttig om de innoveerder te boycotten en streng te bekritiseren. Maar indien de innoveerders degenen zijn die de overhand en de macht hebben, dan wordt de innoveerder niet geboycot uit vrees voor de slechte gevolgen. Want de zaak draait namelijk rond het verwezenlijken & vermeerderen van de profijten en voordelen, en het afweren & verminderen van de nadelen en slechte gevolgen. En dit is een geweldig begrip waarvoor er talloze bewijzen zijn uit de Soennah.
Al-Boekhārie & anderen hebben gerapporteerd van ‘Aisha, moge Allāh tevreden zijn met haar, dat een man toestemming vroeg om binnen te gaan bij de Boodschapper van Allāh ﷺ. Hierop zei hij (de Profeet): “Geef hem toestemming (om binnen te komen). Wat een slechte stamgenoot is hij!” Toen de man vervolgens binnenkwam, sprak hij (de Profeet) op een zachte & vriendelijke manier met hem en glimlachte hij naar hem. Toen hij weer weg was, zeiden ze tegen hem: “O Boodschapper van Allāh! Je had dit-en-dat gezegd over deze man, en toch was je vriendelijk tegen hem?!” Hij antwoordde: “De slechtste persoon onder de mensen is hij die wordt vermeden door de mensen, uit vrees voor zijn immoraliteit (d.w.z. zijn kwaad, zijn vuile woorden, enz).”
Dus laat de uitnodigers (naar Allāh) dit aspect goed begrijpen! Het boycotten van de innoveerder maakt deel uit van de stelregel van al-Walā’ & al-Barā’ (loyaliteit & distantiëring omwille van Allah). En dit is een verplichting. Maar (dit is enkel verplicht) wanneer het doel ervan bereikt zal worden en wanneer er geen vrees is dat het boycotten zal leiden tot een groter kwaad.
En in de twee Saḥieḥs, en ook elders, vinden wij overleveraars terug die innoveerders waren. Overleveraars waarvan bekend was bij de mensen dat ze innovaties hadden. Dit is omdat het boycotten soms kan leiden naar een groot kwaad, vooral wanneer de innoveerder de overhand en de macht heeft en een hoge positie bekleedt. Denk jij dat het boycotten van zo iemand jouw gewenste doel zal verwezenlijken, beste uitnodiger (naar Allāh)? Als jij (bijvoorbeeld) een land binnengaat waarin hun Shaykh (die zij volgen) een Qadarie, Djabrie of Soefie is, en vervolgens ga je op een strenge manier spreken over hem en hem streng bekritiseren. Ga je in dat geval da‘wah kunnen doen? Geef antwoord! Nee, nooit! Je zal niet in staat zijn om da‘wah te doen, tenminste als ze jou laten leven. Dus laat de studenten van kennis en de uitnodigers (naar Allāh) dit aspect goed begrijpen. En wellicht dat Allāh voor ons een bijeenkomst vergemakkelijkt waar wij meer in detail kunnen gaan over dit aspect.”
Bron: Uitleg van de drie fundamenten