Het oordeel omtrent afbeeldingen op beddengoed, kussens, etc. — Shaykh ibn Bāz

Vraag: De bedspreien en dekens die afbeeldingen bevatten van wezens met een ziel (zoals mensen en dieren), worden die beschouwd als vernederde voorwerpen? En is er een probleem als deze in de slaapkamers blijven? Geef ons advies, moge Allāh u rijkelijk belonen.
Antwoord van Shaykh ibn Bāz: Spreien, kussens, dekbedden en dergelijke die normaal gesproken worden gebruikt (en dus worden “vernederd” door erop te zitten of te liggen), brengen geen bezwaar met zich mee wanneer er afbeeldingen (van wezens met een ziel) op staan. Dit blijkt ook uit een overlevering van ‘Āishah—moge Allāh tevreden over haar zijn—waarin zij vertelt dat de Profeet (ﷺ) ooit een gordijn met een afbeelding erin zag, het afscheurde en het afkeurde. Zij zei vervolgens: “Daarna maakten we er twee kussens van, waarop de Profeet (ﷺ) leunde.”
In de Soenan van an-Nasā’ī en andere bronnen staat vermeld dat de Profeet (ﷺ) een afspraak maakte met Djibrīl (de engel Gabriël), maar dat hij (Djibrīl) niet kwam op het afgesproken tijdstip. Toen hij uiteindelijk kwam, vroeg de Profeet (ﷺ) hem naar de reden van zijn vertraging. Djibrīl antwoordde: “In het huis is er een gordijn met afbeeldingen, een beeld en een hond.” Vervolgens gaf hij (Djibrīl) de opdracht om het hoofd van het beeld te verwijderen, om van het gordijn twee kussens te maken zodat men erop kan lopen of zitten, en om de hond buiten te zetten. Dus voerde de Profeet (ﷺ) dit uit: hij gaf de opdracht om het hoofd van het beeld te verwijderen, het gordijn te veranderen in twee kussens, en de hond naar buiten te brengen. Het bleek dat de hond een puppy was dat zich onder een bed (of bank) bevond. Dit hondje was binnengebracht door al-Ḥasan of al-Ḥoesein.
Het komt erop neer dat dit aantoont dat het maken van een gordijn tot een kussen voldoende is om het als ‘vernederd’ voorwerp te beschouwen. Met andere woorden: als de afbeelding zich bevindt op een tapijt, een kussen of een stoel waardoor het vernederd wordt (doordat men erop zit of eroverheen loopt), dan is daar geen bezwaar tegen. Maar als de afbeelding wordt opgehangen aan muren of deuren, dan is dat een verwerpelijke zaak en niet toegestaan, ja.
Bron: binbaz.org.sa
Vertaling: moskee el albani