Het oordeel omtrent het vasten op een zaterdag
Shaykh ‘Arafāt ibn Ḥasan al-Moḥammedī:
“Wat is het oordeel omtrent het vasten op een zaterdag?”
Dat kan geen kwaad. Het is toegestaan om te vasten op een zaterdag. Dit kan geen kwaad. En de ḥadīth die is overgeleverd hieromtrent, is moenkar en niet authentiek. Sterker nog, Shaykh al-Islām ibn Taymiyyah heeft overgeleverd dat er overeenstemming is tussen de geleerden dat niemand (van hen) zegt dat het verboden is te vasten op zaterdag. De meest uiterste uitspraak die er is, is de uitspraak van de meerderheid dat het afgeraden is. En wanneer is het (bij hen) afgeraden? Als je de zaterdag uitzondert met het vasten. Dus dat je de zaterdag vast, omdat het een zaterdag is. Dit is afgeraden bij de meerderheid. Maar als bv. de dag ‘Ashoerā of de dag ‘Arafah valt op een zaterdag, dan kan dit geen kwaad (om hierop te vasten).
Het vasten van Dāwoed, welke het beste vasten is: daarbij vast je een dag wel en een dag niet. Zo heeft de Profeet ﷺ ons onderwezen. En hij heeft gezegd dat dit het beste vasten is. Het is onvermijdelijk dat je hierbij op een zaterdag zal vasten. En dit benadrukt dat de overlevering die een verbod bevat (op het vasten van zaterdag), een moenkar ḥadīth is die niet authentiek is.