Het oordeel omtrent “Islamitische Anāshīd” | Shaykh Ṣāliḥ al-Fawzān
Vraagsteller: “Wat is de mening van de Shaykh over het oordeel omtrent de Islamitische anāshīd die collectief worden gezongen, zonder doeff of geluidseffecten?”
Shaykh al-Fawzān:
Wij kennen hier geen aṣl (basis) voor [in de religie]. Deze zijn geïnnoveerd. En indien ze worden toegeschreven aan de Islām en men spreekt van “Islamitische anāshīd”, dan zou dit betekenen dat de Islām dit heeft voorgeschreven. En dit kent geen aṣl (basis). En indien deze anāshīd worden beschouwd als een daad van gehoor- zaamheid (aan Allāh) en om toenadering te zoeken (tot Allāh), dan behoort dit tot de kenmerken van de Ṣoefiyyah. Zij zijn nl. degenen die anāshīd als een vorm van aanbidding voor Allāh ﷻ nemen. Dus waar het om gaat, is dat de moslim hier niet naar moet omkijken.
Ja, het reciteren van poëzie, dat profijtvol en nuttig is, dat kan geen kwaad. De recitatie gebeurt door één persoon, niet door een groep. En het is geen zang. Het is gewoon één persoon die poëzie reciteert dat profijtvol is voor hem en voor anderen. Zoals de dichters bij de Boodschapper ﷺ hun poëzie voordroegen terwijl de Boodschapper ﷺ luisterde naar hen. Ook tijdens het werk of wanneer ze verveeld raken van het werk, reciteren ze wat poëzie zodat dit hen stimuleert voor het werk. En dit wordt niet anāshīd genoemd. Dit zijn gewoon wat versregels die hen stimuleren voor het werk. En het wordt ook niet gezamenlijk met één stem (in koor) op een melodieuze manier gedaan, met zanggroepen, etc.
Dit zijn allemaal geïnnoveerde zaken. En als het niet wordt toegeschreven aan de Islām, dan behoort het tot al-Lahw (nutteloos vermaak). En als het wel wordt toegeschreven aan de Islām, dan is het een bid‘ah (innovatie).
Vraagsteller: “Shaykh, sommige mensen hebben van [het luisteren naar] deze anāshīd een gewoonte gemaakt in de auto, het huis, met de kinderen.. Oftewel, hij spendeert er al zijn tijd aan..”
Shaykh al-Fawzān:
Ja, omdat het geen basis kent (in de Islām). En omdat het een fitnah (verleiding) is. In de plaats daarvan zou hij moeten luisteren naar de Edele Qor-ān! De [recitatie] die is opgenomen in de Moerattal opnames en de casettebandjes. En daarin bevindt zich wat voldoende is voor hem (in de plaats van anāshīd), en hij wordt er ook voor beloond. En ook [het luisteren naar] de religieuze lezingen & lessen. Hij dient zijn tijd niet te verdoen aan anāshīd waar hij niets van profijt uit verkrijgt behalve genot. Ja.