Het optillen van een van de zeven ledematen tijdens de soedjoed (neerknieling), maakt dit de soedjoed ongeldig?
Vraag:
Als ik een van de zeven ledematen optil (van de grond) tijdens de soedjoed (neerknieling) omwille van jeuk of iets anders, wordt dan de soedjoed ongeldig? En wat is de oplossing?
Shaykh ‘Arafāt ibn Ḥasan:
Indien jij de soedjoed hebt gedaan en daarin tot rust bent gekomen, en de zeven ledematen op de grond hebt geplaatst; namelijk: het voorhoofd, de twee handen, de twee knieën en de twee voeten.. Dus nadat jij de soedjoed hebt gedaan en deze ledematen tot rust zijn gekomen (op de grond), en vervolgens til jij een van die ledematen op vanwege jeuk of iets anders terwijl jij nog steeds neergeknield bent, dan is jouw soedjoed correct. Omdat jij de gewettigde verplichte soedjoed hebt uitgevoerd. En dat is dat je met de zeven ledematen bent neergeknield en daarna tot rust bent gekomen (in die positie), en vervolgens tilde jij je hand of je voet op vanwege jeuk of een ander excuus. Hiermee wordt zijn gebed, in-sha-Allāh, niet ongeldig.
Maar stel dat jij vanaf het begin van jouw soedjoed een van de ledematen optilt, en deze ledemaat blijft heel de tijd opgetild zonder dat je die op de grond plaatst, en daarna sta je op uit jouw soedjoed, dan is deze soedjoed ongeldig! In dit geval heb jij een pilaar van het gebed tenietgedaan, dus je moet deze [pilaar] opnieuw verrichten. En als jij je dit pas ná het gebed herinnert, dan verricht je een volledige rak‘ah (gebedseenheid).
Dus wie bidt en de soedjoed verricht, en een van die ledematen opgetild laat, dan is in deze situatie zijn soedjoed ongeldig. Want sommige mensen, en dit hebben wij zelf gezien.. Zij laten tijdens de soedjoed hun voeten opgetild en plaatsen die niet op de grond. Tegen hem zeggen we: jouw soedjoed is ongeldig en niet correct. Want volgens consensus van de geleerden.. Behalve een klein meningsverschil dat niet noemenswaardig is. [Volgens de geleerden] is het gebed pas geldig als men de zeven ledematen [op de grond] plaatst. Wegens het feit dat de Profeet ﷺ dit heeft bevolen. De Ḥanafis hebben een andere mening hierover, maar hun meningsverschil is eigenlijk zwak. De Profeet ﷺ heeft dit bevolen in veel overleveringen: «Ik werd bevolen om neer te knielen op zeven ledematen.» In een andere overlevering staat: «zeven botten». En in nog een andere staat: «zeven lichaamsdelen».
Dit is dus de uitleg van deze kwestie, en we laten het hierbij. Moge Allāh iedereen leiden naar wat Hij liefheeft en tevreden mee is. En moge Allāh de rang verheffen van Moḥammed, zijn familie en zijn metgezellen.
Vertaling: moskee el albani