Het ordenen & rechtmaken van de gebedsrijen: schouders tegen schouders en enkels tegen enkels
حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ، حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، عَنْ زَكَرِيَّا بْنِ أَبِي زَائِدَةَ، عَنْ أَبِي الْقَاسِمِ الْجَدَلِيِّ، قَالَ سَمِعْتُ النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ، يَقُولُ أَقْبَلَ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم عَلَى النَّاسِ بِوَجْهِهِ فَقَالَ، “أَقِيمُوا صُفُوفَكُمْ”، ثَلاَثًا، “وَاللهِ لَتُقِيمُنَّ صُفُوفَكُمْ أَوْ لَيُخَالِفَنَّ اللهُ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ”، قَالَ فَرَأَيْتُ الرَّجُلَ يُلْزِقُ مَنْكِبَهُ بِمَنْكِبِ صَاحِبِهِ وَرُكْبَتَهُ بِرُكْبَةِ صَاحِبِهِ وَكَعْبَهُ بِكَعْبِهِ
An-Noe‘mān bin Bashīr (moge Allāh tevreden zijn met hem) zei: “De Boodschapper van Allāh ﷺ wendde zijn gezicht naar de mensen en zei: «Maak jullie rijen recht», drie keer. «Bij Allāh, jullie moeten zeker je rijen recht maken, of anders zal Allāh verdeeldheid brengen tussen jullie harten.»“
Hij (An-Noe‘mān) vervolgde: “Ik zag vervolgens dat iedere persoon zijn schouder tegen de schouder van zijn metgezel plaatsen, zijn knie tegen de knie van zijn metgezel, en zijn enkel tegen de enkel van zijn metgezel.” (Aboe Dāwoed, 662, Ṣaḥīḥ verklaard door al-Albānī)
حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ خَالِدٍ، قَالَ حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ، عَنْ حُمَيْدٍ، عَنْ أَنَسٍ، عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ، “أَقِيمُوا صُفُوفَكُمْ فَإِنِّي أَرَاكُمْ مِنْ وَرَاءِ ظَهْرِي”، وَكَانَ أَحَدُنَا يُلْزِقُ مَنْكِبَهُ بِمَنْكِبِ صَاحِبِهِ وَقَدَمَهُ بِقَدَمِهِ
Anas ibn Mālik (moge Allāh tevreden zijn met hem) zei: “De Profeet ﷺ zei: «Maak jullie rijen recht, want ik zie jullie van achter mijn rug.»“
Hij (Anas) vervolgde: “Ieder van ons plaatste zijn schouder tegen de schouder van zijn metgezel en zijn voet tegen de voet van zijn metgezel.” (Al-Boekhārī, 725)
Anas ibn Mālik (moge Allāh tevreden zijn met hem) zei: “De Profeet ﷺ zei: «Maak jullie rijen recht, want het rechtmaken (ordenen) van de rijen behoort tot de volmaaktheid van het gebed.»“ (Moeslim, 433)
De grote geleerde Shaykh al-ʿOethaymīn zei:
Wij werden bevolen om de [gebeds]rijen recht te maken op de volgende manier:
Ten eerste: maken we de rij recht door op één rechte lijn te staan, zodanig dat niemand voor de ander uitsteekt (in dezelfde rij). Daarom zouden de Metgezellen elkaars voeten en schouders tegen elkaar plakken. En deze beschrijving toont het foute begrip aan van zij die, wanneer ze in de rij staan, hun voeten ver uit elkaar zetten zodat dat ze hun voeten kunnen plakken tegen de voeten van hun buurman, terwijl de schouders ver uit elkaar staan. Dit is niet van de Soennah. Dit is een innovatie! De Soennah is we allemaal dicht bij elkaar staan (met het volledige lichaam, en niet enkel de voet). Dus je dient jezelf dicht tegen de ander te plaatsen (op een rechte lijn), door je enkel tegen zijn enkel te plaatsen en je schouder tegen zijn schouder, zonder dat je hiervoor je benen wijd uit elkaar plaatst.
Ten tweede: het recht maken van de rijen door eerst de eerste rij te vervolledigen, en vervolgens de rij erna. Dus niemand mag gaan staan in de tweede rij terwijl de eerste rij nog niet compleet is. Of in de derde rij terwijl de tweede nog niet compleet is. Of in de vierde rij, terwijl de derde nog niet compleet is. Op die manier.
Ten derde: als de mannen en vrouwen samen zijn, dan is het gepaster dat de vrouwen afstand houden van de mannen. Want de beste rijen voor de vrouwen zijn de laatste rijen. En de slechtste rijen voor hen zijn de eerste rijen.
Ten vierde: het sluiten van de gaten in de rij. Wij mogen voor de duivels geen gaten openlaten waardoor ze tussen ons kunnen lopen. Want de duivels worden losgelaten op de mensen, als een test en beproeving van Allāh ﷻ. Dus wanneer zij (de duivels) een gat zien in de rij, dan komen zij tussen de biddende mensen om hun gebeden te verpesten voor hen.
Wat ook behoort tot de compleetheid van de rij, is dat wanneer er drie mensen zijn (die willen bidden), dan dient de derde – de imam – voorop te staan en de andere twee achter hem. Of die twee nu puberteit hebben bereikt of niet. Of dat één van hen puberteit heeft bereikt, en de andere niet. Zij staan beiden achter hem. Want dit is authentiek overgeleverd van de Profeet ﷺ in het vrijwillig gebed. En het verplicht gebed is zoals het vrijwillig gebed, behalve als er een bewijs is om onderscheid te maken tussen de twee.
Bron: