Shaykh al-Albānī: het scheren van de baard is een van de ernstige rampen die de moslimlanden heeft getroffen

De grote geleerde, de Moeḥaddith, Shaykh Moḥammed Nāṣir ad-Dīn al-Albānī zei:
De realiteit is dat het scheren van de baard een van de ernstige rampen is die de moslimlanden heeft getroffen, vergelijkbaar met de ramp van het roken, omdat beide zaken verboden (ḥarām) zijn. De vraag gaat nu over het scheren van de baard. Het scheren van de baard omvat meerdere overtredingen, en als slechts één van deze overtredingen op zichzelf zou staan, zou dat al voldoende zijn als doorslaggevend bewijs dat het scheren van de baard ḥarām is, en dat de getuigenis van iemand die zijn baard scheert niet geaccepteerd wordt in de islam. Tegenwoordig accepteren moslims deze [getuigenis] natuurlijk wel, maar volgens de islamitische wetgeving wordt zijn getuigenis niet aanvaard.
Dat komt doordat het scheren van de baard een daad van fisq is, en zoals jullie weten betekent fisq: het afwijken van gehoorzaamheid. Welke afwijking is groter dan het ingaan tegen het bevel van de Boodschapper ﷺ, laat staan [het ingaan] tegen zijn praktijk? Want het is namelijk zo dat de Profeet ﷺ zijn hele leven nooit aan zijn baard heeft zitten prutsen—en hij is daar verre van—zoals mensen dat vandaag de dag doen door hun baard af te scheren en op de grond te werpen. Sterker nog, zij maken zich mooi met iets wat een ongehoorzaamheid aan Allāh ﷻ is—dit is in werkelijkheid een van de grootste zonden! Op vrijdag komt iemand naar het gebed en versiert zichzelf door middel van een daad van ongehoorzaamheid aan Allāh. Ook op de dag van ‘Eid—als de baard misschien twee of drie dagen heeft kunnen groeien, scheert hij deze weer af als een vorm van versiering. Dit is een zeer grote ramp!
Zelfs als er niets anders zou zijn dan alleen het bevel van de Boodschapper ﷺ—laat staan zijn praktijk, waar ik zojuist naar verwees—dan zou dat al voldoende moeten zijn. Hij ﷺ zei immers: “Trim de snor en laat de baarden groeien; wees anders dan de joden en christenen.”
Dus wij hebben deze authentieke overlevering in beide aspecten overtreden: de Profeet ﷺ beval ons om de baard te laten groeien, maar wij hebben haar verwijderd. Hij beval ons om ons te onderscheiden van de joden en christenen, maar wij hebben hen juist geïmiteerd en ons laten lijken op hen! Zelfs als er niets anders was dan dit, was het al voldoende geweest (als bewijs).
Wat te denken van het feit dat er ook de overlevering is: “Allāh heeft de mannen vervloekt die vrouwen imiteren en de vrouwen die mannen imiteren.”
Als het niet vanwege gewoonte was—en gewoonte wordt als een wet beschouwd bij de onwetenden—en als zij een vrouw zouden zien die een nepbaard draagt, zouden ze haar veroordelen wegens het overtreden van de Sharī‘ah (Islamitische wetgeving), omdat ze de mannen imiteert. Maar als mannen hun baard scheren—terwijl Allāh het op hun gezicht heeft laten groeien, of ze dat nu willen of niet—dan wordt dat niet als iets verwerpelijks beschouwd (bij die mensen). Waarom? Omdat ze deze gewoonte hebben overgenomen van de kolonisten die onze landen bezetten en ons hun stempel oplegden, totdat het bij ons een gangbare gewoonte werd, terwijl we ons niet bewust zijn van de ongehoorzaamheid aan Allāh wat betreft de eerste ḥadīth.
In de tweede overlevering, die in Ṣaḥīḥ al-Boekhārī staat, zegt de Profeet ﷺ: “Allāh heeft de mannen vervloekt die vrouwen imiteren…”. In de derde overlevering zegt hij ﷺ: “Allāh heeft de vrouwen vervloekt die hun wenkbrauwen/gezichtshaar epileren en degenen die dit voor anderen doen, en de vrouwen die tatoeages zetten en die deze laten zetten, en de vrouwen die de tanden vijlen ter verfraaiing van hun uiterlijk en hiermee de schepping van Allāh veranderen.”
Een vrouw bij wie enkele haartjes op haar wangen groeien en die ze uittrekt, wordt door de Boodschapper ﷺ vervloekt. Waarom? Omdat ze dit doet om mooier en aantrekkelijker te lijken. Wat te denken van mannen die hun hele baard afscheren en op de grond laten vallen? Zonder twijfel doen zij dit als een vorm van versiering. Het bewijs hiervoor is dat zij elke dag of om de paar dagen, afhankelijk van hoe gehecht aan uiterlijke schoonheid ze zijn, voor de spiegel staan en hun baard scheren als een vorm van verfraaiing. Vooral op vrijdag, de wekelijkse feestdag, en op ‘Eid al-Fitr en Eid al-Adḥā, enzovoort.
En tenslotte komt het bewijs uit de Koran. Allāh ﷻ vertelt ons in de Edele Koran dat toen Hij de vervloekte Satan uit Zijn genade verdreef tot de Dag des Oordeels, de duivel zweerde wraak te nemen op de mens, zijn vijand. Hij zei: {En ik (de duivel) zal hen zeker bevelen de oren van het vee te snijden en ik zal hen zeker bevelen de schepping van Allāh te veranderen.} (4:119)
Dus degenen die getroffen zijn door de beproeving van het scheren van de baard volgen in werkelijkheid de Satan en zijn ongehoorzaam aan de Barmhartige.
{Voorwaar, daarin is zeker een lering voor degene die een hart heeft of die luistert terwijl hij getuige (aandachtig) is.} (50:37)
Wat betreft wat toegestaan is om van de baard te nemen en wat niet: de baard moet verplicht in haar natuurlijke staat te blijven, zoals Allāh haar heeft geschapen. Alleen als zij te lang wordt en de lengte van een vuist overschrijdt: de baard wordt dan vanaf de kin vastgepakt met de vuist, en wat eronder uitsteekt wordt geknipt.
Maar om de baard korter dan een vuist te maken, komt dicht in de buurt van de eerder genoemde overtreding, omdat dit een verandering van Allāh’s schepping is zonder toestemming van de wijze Wetgever.
En deze manier van ‘verzorgen’ die veel van onze jongeren tegenwoordig hanteren—degenen die niet in de vorige overtreding vallen, dus die hun baard niet afscheren maar slechts gedeeltelijk laten groeien—is niet de correcte manier. De juiste manier is het volledig laten groeien zoals voorgeschreven in de Soennah.
Bron: https://www.alathar.net/home/esound/index.php?op=codevi&coid=5680
Vertaling: moskee el albani
Zie ook:
De grenzen van de baard — Wat behoort tot de baard en wat niet?