Iemand die onopzettelijk zijn hoofd opheft uit soedjoed vóór de imām — Shaykh ibn Bāz

Vraag: Wat is de regelgeving omtrent het gebed waarin ik mijn hoofd uit de soedjoed (neerknieling) heb opgeheven vóór de imām?
Shaykh ibn Bāz: Als je je hoofd vóór de imām hebt opgeheven, had je opnieuw in soedjoed moeten gaan en daarna je hoofd pas ná hem moeten opheffen. Als je dit niet hebt gedaan uit onwetendheid hierover, rust er geen zonde op je en is je gebed geldig. Echter, als je de islamitisch wettelijke regel hierover kent en opzettelijk geen soedjoed opnieuw hebt verricht, is je gebed ongeldig, en dien je het [gebed] te herhalen. Maar als je onwetend was over deze regel, is je gebed geldig, maar je dient dit in de toekomst te vermijden.
Dus, als je je hoofd hebt opgeheven in de veronderstelling dat de imām zijn hoofd ook heeft opgeheven, en je ontdekt dat hij dat nog niet heeft gedaan, verricht dan opnieuw soedjoed en hef daarna je hoofd ná de imām .
[“Fatāwā Noer ‘ala-d-darb” van Ibn Bāz, Vol.: 12; pp. 362 – 363]