Soenan al-Fitrah: het verwijderen van schaamhaar & okselhaar, de besnijdenis, enz
[Hoofdstuk: Soenan al-Fitrah (de handelingen die in overeenstemming zijn met de natuurlijke aanleg)]
Ze worden ook wel “de eigenschappen van al-fitrah“ (khiṣāl al-fitrah) genoemd, omdat degenen die ze uitvoeren, de fitrah (natuurlijke aanleg) bezitten waarmee Allāh de mensen heeft geschapen en die Hij voor hen heeft aanbevolen, zodat ze in het beste uiterlijk en de meest volmaakte vorm verkeren.
Er is overgeleverd van Aboe Hoerayrah (moge Allāh tevreden met hem zijn) dat hij zei: “De Boodschapper van Allāh (ﷺ) zei: «Vijf zaken behoren tot de fitrah: het scheren van het schaamhaar, de besnijdenis, het kortknippen van de snor, het uittrekken van het okselhaar en het kortknippen van de nagels.»“
1. Het verwijderen van het schaamhaar (al-istiḥdād): Dit houdt in het scheren van het schaamhaar, dat is het haar rondom het geslachtsdeel. Het wordt “istiḥdād” genoemd vanwege het gebruik van een scheermesje. Het verwijderen van het schaamhaar zorgt voor schoonheid en reinheid. En het kan ook op andere manieren dan scheren worden gedaan, zoals met kunstmatige ontharingsmiddelen.
2. De besnijdenis (al-khitān): Dit is het verwijderen van de huid die de eikel (d.w.z. de top van de penis) bedekt, zodat de eikel zichtbaar wordt. Dit geldt voor de man. Voor de vrouw betekent het het verwijderen van een extra huidflapje boven de ingang van het vrouwelijk geslachtsdeel, en er wordt gezegd dat [dit huidflapje] lijkt op een hanenkam. De juiste mening is dat de besnijdenis verplicht is voor mannen en aanbevolen (Soennah) is voor vrouwen.
De wijsheid achter de besnijdenis bij mannen is het reinigen van de penis van verontreinigingen die zich ophopen in de voorhuid (wat de huid is die de eikel bedekt en die tijdens de besnijdenis wordt verwijderd). Het heeft vele voordelen. Wat betreft de vrouwen: het vermindert de intensiteit van hun seksuele verlangen.
Het is aanbevolen om de besnijdenis op de zevende dag na de geboorte van het kind te doen, omdat het dan sneller geneest en het kind in de meest volmaakte toestand opgroeit.
3. Het knippen en inkorten van de snor: Dit betekent het grondig knippen van de snor, omdat dit schoonheid en reinheid met zich meebrengt en omdat men zich hiermee onderscheidt van de ongelovigen.
Er zijn authentieke overleveringen die aanmoedigen om de snor kort te knippen, de baard te laten groeien en deze in ere te houden, omdat de baard behouden wordt voor schoonheid en mannelijkheid. Veel mensen doen nu het tegenovergestelde: ze laten hun snor groeien en scheren hun baard af, of ze maken deze korter. Dit is allemaal in strijd met de Soennah en de overleveringen die aangeven dat het verplicht is om de baard te laten groeien. Een van die overleveringen is die van Aboe Hoerayrah (moge Allāh tevreden met hem zijn) die zei dat de Boodschapper van Allāh (ﷺ) zei: «Knip de snor kort en laat de baard groeien en wees anders dan de magiërs (madjoes).» En een andere overlevering van Ibn ‘Omar (moge Allāh tevreden met hen beiden zijn) van de Profeet (ﷺ) die zei: «Wees anders dan de polytheïsten; laat de baard groeien en knip de snor kort.»
Daarom moet de moslim zich houden aan deze profetische richtlijn, anders zijn dan de vijanden (van de Islām), en zich onderscheiden van de imitatie van vrouwen.
4. Het kortknippen van de nagels: Dit betekent het knippen ervan zodat ze niet lang worden. Het kortknippen verfraait ze en verwijdert het vuil dat eronder verzamelt. Sommige moslims zijn in tegenstrijd met deze profetische fitrah en laten hun nagels groeien of alleen de nagel van een bepaalde vinger van hun handen groeien. Dit alles is een versiering van de duivel en een imitatie van de vijanden van Allāh.
5. Het uittrekken (epileren) van het okselhaar: Dit betekent het verwijderen van het haar dat daar groeit. Het is aanbevolen om dit haar te verwijderen door het uit te trekken, te scheren of op andere manieren, omdat het verwijderen ervan reinheid met zich meebrengt en slechte geuren voorkomt die zich ophopen met de aanwezigheid van dit haar. Dit is onze ware religie, die ons opdraagt deze eigenschappen te volgen vanwege de schoonheid, reinheid en hygiëne die ze met zich meebrengen. Zodat de moslim in de beste toestand verkeert, zich verre houdt van de imitatie van ongelovigen en onwetenden, trots is op zijn religie, gehoorzaam is aan zijn Heer en de Soennah van zijn Profeet (ﷺ) volgt.
Daarnaast worden aan deze vijf eigenschappen toegevoegd: (1) het gebruik van de siwāk (om de tanden te reinigen), (2) het opsnuiven van water (in de neus), (3) het spoelen van de mond, (4) en het wassen van de knokkels – dit zijn de gewrichten aan de achterkant van de vingers waar vuil zich verzamelt – en (5) het zichzelf reinigen met water na de toiletgang (al-istindjā’), vanwege de overlevering van ‘Āishah (moge Allāh tevreden met haar zijn) die zei dat de Boodschapper van Allāh (ﷺ) zei: «Tien zaken behoren tot de fitrah: het kortknippen van de snor, het laten groeien van de baard, de siwāk, het opsnuiven van water, het kortknippen van de nagels, het wassen van de knokkels, het uittrekken van het okselhaar, het scheren van het schaamhaar, en het zichzelf reinigen met water [na de toiletgang] (d.w.z. al-istindjā’).» Moeṣ‘ab ibn Shaybah – een van de overleveraars van de ḥadīth – zei: “En ik vergat de tiende, behalve dat het de mondspoeling zou kunnen zijn.”
Bron: al-Fiqh al-Muyassar, pg. 14 en verder (hier vind je ook alle referenties terug van de genoemde aḥādīth)
Extra profijt: Shaykh al-Fawzān zei: “De uiterste termijn voor het knippen van de nagels, het knippen van de snor, en het verwijderen van oksel- en schaamhaar is veertig dagen. Als men deze handelingen vóór deze termijn uitvoert, is dat beter.” (Bron)