Speel geen spelletjes met Wilāyah (het recht om de Walī voor een huwelijk te zijn)
In de Naam van Allāh.
In het Westen komt het niet zelden voor dat een vrouw ruzie heeft met haar vader over een potentiële echtgenoot, waarna ze naar een Islamitisch centrum gaat om een andere Walī (wettelijke vertegenwoordiger voor het huwelijk) te laten aanstellen, zodat ze kan trouwen zonder toestemming van haar vader.
Soms wordt een ander familielid ingeschakeld om de plaats van de vader in te nemen, en andere keren wordt gevraagd om een Walī van buiten haar familie aan te stellen.
Laten we hier duidelijk zijn – Spelen met Wilāyah (het recht om de Walī te zijn) kan ertoe leiden dat het huwelijkscontract ongeldig is, zelfs als het stempels en zegels heeft, met veel getuigen en bevestigers!
Wettelijk Vastgestelde Rangen van Wilāyah in Huwelijken:
Laten we een moment nemen om duidelijk te zijn over de wettelijk vastgestelde rangen van Wilāyah in een huwelijkscontract. De volgende zijn de volgorde van rangen, waarbij elk van hen verstandige volwassen mannen van dezelfde religie (Islām) zijn:
-
Haar vader
-
Haar grootvader (van vaders kant)
-
Haar overgrootvader (van vaders kant)
-
Haar zoon
-
Haar kleinzoon
-
Haar achterkleinzoon
-
Haar oudste volle broer
-
Haar volgende oudste volle broer (enzovoort…)
-
Haar oudste halfbroer (van vaders kant)
-
Haar volgende oudste halfbroer (van vaders kant), enzovoort… [1]
-
Oudste zoon van haar volle broer
-
Volgende oudste zoon van haar volle broer, enzovoort…
-
Oudste zoon van een haar halfbroer van vaders kant
-
Volgende oudste zoon van haar halfbroer van vaders kant (enzovoort…)
-
Kleinzoon van haar volle broer (oudste eerst)
-
Kleinzoon van haar halfbroer van vaders kant (oudste eerst)
-
Haar oudste oom van vaders kant
-
Haar volgende oudste oom van vaders kant (enzovoort…)
-
Oudste zoon van haar oom van vaders kant [2]
-
Volgende oudste zoon van haar oom van vaders kant (enzovoort…)
-
Haar oudste overgrootoom van vaders kant
-
Haar volgende oudste overgrootoom van vaders kant (enzovoort…) [3]
Belangrijk: Elk van de bovengenoemde Walī’s heeft het recht om iemand aan te stellen om namens hem op te treden. Dus in dit geval, als de vader de broer aanstelt om als de Walī op te treden, dan is hij de officiële en wettelijk geaccepteerde Walī, zelfs in aanwezigheid van de grootvader, aangezien de broer de door de vader gekozen vertrouwenspersoon is en zijn plaats inneemt.
Nadat deze familieleden zijn uitgeput, mag een vrouw een Walī van buiten haar familie zoeken via de Islamitische autoriteiten.
Elke schending van deze rangorde – bijvoorbeeld het uitsluiten van de vader en trouwen met de broer als de Walī – leidt tot een ongeldig contract.
Speciale Gevallen:
Een erkende rechter kan bepalen dat een man ongeschikt is om de Walī te zijn, vanwege speciale redenen die verband houden met zijn onvermogen, zoals dronkenschap, onderdrukking, onvroomheid, langdurige afwezigheid of weigering om haar aan iemand te laten trouwen, enz. In deze gevallen kan de rechter de volgende in rang als Walī aanstellen.
Dit is een kwestie bepaald door qaḍā’ (een officiële gerechtelijke uitspraak), niet iets dat wordt beslist door een telefoontje of een niet-onderzochte fatwā.
In sommige gevallen komt een moslimvrouw uit een niet-moslimfamilie, en dus voldoen geen van haar mannelijke familieleden vanwege een ontbrekende voorwaarde van Wilāyah, namelijk “ittifāq ad-dīn” (een gemeenschappelijke religie). In zo’n geval probeert zij een Walī aan te stellen buiten haar mannelijke familieleden.
Een Oordeel van het Permanente Comité in Saoedi-Arabië:
Een vraag werd voorgelegd aan het Permanente Comité van Geleerden in Saoedi-Arabië, destijds onder leiding van Shaykh Ibn Bāz (d.1420, moge Allāh hem genadig zijn):
“Soms wordt de broer van een vrouw aangesteld als de Walī in plaats van haar vader of grootvader, aangesteld (door de rechtmatig rangschikkende Walī) en overeengekomen. Is het huwelijk in een dergelijk geval geldig, wanneer een lagere-rangschikkende Walī de vrouw uithuwelijkt met de beschikbaarheid van een hoger-rangschikkende Walī, zolang hij het eens is? Wat is de uitspraak (in dit geval)?”
Zij antwoordden:
“Wanneer een lagere-rangschikkende Walī een vrouw uithuwelijkt met de beschikbaarheid van een hoger-rangschikkende Walī zonder geldige reden of zonder dat hij het autoriseert (de verandering van Walī’s), is een dergelijk huwelijkscontract ongeldig, en blijft het resulterende huwelijk dus wettelijk ineffectief. Dit komt omdat een dergelijke persoon geen recht heeft om de Walī voor de vrouw te zijn, zolang iemand die meer recht heeft beschikbaar is, wat de hoger-rangschikkende verwant betekent.
De volgende hoogst rangschikkende Walī mag echter de plaats innemen van de rechtmatige Walī die afstand doet van zijn recht op Wilāyah. Ook is een huwelijkscontract geldig en het resulterende huwelijk is wettelijk effectief wanneer de rechtmatige Walī iemand machtigt om hem te vertegenwoordigen als de Walī. Dit komt omdat het zijn recht was dat hij opgaf en doorgaf aan iemand anders die zijn plaats inneemt (wettelijk).
Daarom is het toegestaan dat de broer zijn zus uithuwelijkt, zolang de hoger-rangschikkende Walī (de vader, grootvader, enz.) hem heeft aangesteld en hem de leiding over het huwelijk heeft gegeven.” [4]
En Allāh weet het beste.
Geschreven door: Moosaa Richardson
Vertaald door: moskee el albani
VOETNOTEN:
[1] Ibn Qodāmah vermeldt dat er geen meningsverschil onder de geleerden is dat de broer de volgende in rang is na de vader, grootvader, zoon en kleinzoon. Er is enige discussie over de rangen van de volle broers en halfbroers van vaders kant, en degenen die daarna in rang komen. (al-Moeghnī, 9/358)
[2] De geleerden verschillen over wanneer een neef (zoon van oom van vaders kant) zelf wil trouwen met het meisje waarvan hij de Walī is. Sommige geleerden staan hem toe om de Walī en de bruidegom te zijn. Anderen zeiden dat hij de moslimautoriteiten een andere Walī moet laten aanstellen. Weer anderen zeiden dat hij zelf iemand mag aanstellen. Zie: al-Moeghnī (9/373-375).
[3] al-Moeghnī (9/355-370)
[4] Fatāwā al-Ladjnat ad-Dā’imah (18/174-175), ondertekend door Shaykh Bakr Aboe Zayd (lid), Shaykh Ṣāliḥ al-Fawzān (lid), Shaykh ‘Abdoellāh Ghoedayyān (lid), Shaykh ‘Abdel-‘Azīz Āl ash-Shaykh (vice-voorzitter), Shaykh ‘Abdel-‘Azīz ibn ‘Abdillāh ibn Bāz (voorzitter).
Zie ook:
De Voorwaarden en Pilaren van het Islamitisch Huwelijk (Nikāḥ)
Hoe verloopt het Islamitisch Huwelijkscontract (‘Aqd an-Nikāḥ) | Shaykh ibn Bāz