Waar plaats men de handen in het gebed? Op de borst of navel? — Shaykh ‘Arafāt ibn Ḥasan

Shaykh ‘Arafāt ibn Ḥasan al-Moḥammedī zei:
Waar plaatst men de handen (tijdens het staan in het gebed)? Plaatst men ze onder de navel, boven de navel of op de borst? De geleerden verschillen hierover van mening; over de kwestie van het plaatsen van de handen. Een groep (geleerden) is van mening dat men de handen onder de navel plaatst, zoals de auteur heeft gezegd. En een andere groep is van mening dat men de handen boven de navel plaatst. En een andere groep geleerden is van mening dat men zijn handen op de borst plaatst. Dit is zijn de meest bekende uitspraken over deze kwestie.
En als we de (overgeleverde) teksten bekijken, dan zien we dat de meeste teksten die zijn overgeleverd over deze kwestie niet authentiek zijn. De meeste van deze teksten zijn zwak. Zelfs de tekst die vermeldt dat men de handen op de borst plaatst. Niets daarvan is authentiek overgeleverd van de Profeet ﷺ. Ook de overleveringen die vermelden dat men de handen onder de navel plaatst, zijn niet authentiek. En als je kijkt in de boeken van de madhhabs (juridische wetscholen), dan ga je zien dat elke madhhab een opinie heeft over deze kwestie. En wat de auteur hier heeft opgenoemd, is de madhhab van de Ḥanbalis. Wat zegt deze madhhab? Dat je de handen onder de navel plaatst. En dit is ook de madhhab van de Ḥanafis. En de juiste mening is: dat deze kwestie ruim (flexibel) is. Want zelfs de āthār die zijn overgeleverd hierover, zijn niet authentiek. Er zijn [āthār] overgeleverd van ‘Alī ibn Abī Ṭālib, en ook van Anas ibn Mālik, moge Allāh tevreden zijn met hen allen. Maar deze āthār zijn ook niet authentiek.
De kwestie is dus ruim. Het is geen probleem om je handen op de borst te plaatsen of boven de navel te plaatsen. Men mag niet streng (of strikt) zijn in deze kwestie. Er is hierover ook iets overgeleverd van ibn ‘Abbās, maar zoals ik al zei zijn de meeste van deze āthār niet authentiek. Vervolgens zei hij (de auteur): “En de betekenis (wijsheid) hierachter is: dat men nederig tegenover zijn Heer ﷻ staat.” Met andere woorden, het plaatsen van de handen op de borst, op de navel of onder de navel; dit duidt op onderwerping en nederigheid terwijl jij tegenover je Heer staat te bidden.
Bron: youtube
Vertaling: moskee el albani
Zie ook: