Wat te doen als je tijdens het gebed twijfelt in welke rak‘ah je zit? — Shaykh al-‘Oethaymīn

Shaykh Moḥammed ibn Ṣāliḥ al-‘Oethaymīn (moge Allāh hem genadig zijn) zei:
Wanneer iemand twijfelt in zijn gebed en niet weet of hij drie of vier rak‘ahs heeft gebeden, dan is het niet toegestaan voor hem om het gebed te verlaten vanwege die twijfel, als het om een verplicht gebed gaat. Want het onderbreken van een verplicht gebed is niet toegestaan. Hij moet doen wat in de Soennah is overgeleverd. En de Soennah geeft aan dat als iemand twijfelt in zijn gebed en niet weet of hij drie of vier rak‘ahs heeft gebeden, dat er dan twee situaties zijn:
De eerste situatie: dat hij een gelijkmatige twijfel heeft — dus dat hij niet weet of het er drie of vier waren, zonder dat één van de twee mogelijkheden sterker doorweegt dan de andere. In dit geval moet hij uitgaan van het laagste aantal. Dus: hij neemt aan dat hij drie rak‘ahs heeft gebeden, en voegt een vierde toe. Daarna verricht hij soedjoed as-sahw (de twee neerknielingen van vergeetachtigheid) vóór de taslīm (vredesgroet om het gebed af te sluiten).
De tweede situatie: dat hij een twijfel heeft waarbij één kant (van de twijfel) zwaarder weegt dan de andere, wat betekent dat hij twijfelt of hij drie of vier rak‘ahs heeft gebeden, maar het overheerst bij hem dat hij vier rak‘ahs heeft gebeden. In dit geval gaat hij er van uit dat hij in de vierde rak‘ah zit, [werkt hij zijn gebed af] en sluit hij zijn gebed af (met de taslīm). En vervolgens verricht hij soedjoed as-sahw ná de taslīm.
Zo is de Soennah gekomen met een onderscheid tussen deze twee situaties van twijfel.
Bron: Madjmoe‘ Fatāwā wa Rasā-il al-‘Oethaymīn 14/61 (link)
Vertaling: moskee el albani
Zie ook:
Wat te doen als je na het gebed merkt dat je iets bent vergeten tijdens het gebed? — Shaykh ibn Bāz
De regels omtrent vergeetachtigheid & vergissingen in het gebed (Soedjoed as-Sahw) | Shaykh ‘Arafāt ibn Ḥasan