Welk land moeten we volgen bij het waarnemen van de nieuwe maansikkel van Ramadān? — Ibn Bāz & Ibn ‘Oethaymīn

Vraag:
Hoe moeten wij omgaan met het vasten van de maand Ramadān, terwijl de waarneming van de nieuwe maansikkel (hilāl) voor de maand Ramadān verschilt van land tot land en ook onder de verschillende islamitische landen?
Antwoord van Shaykh ‘Abdel-‘Azīz b. Bāz:
Het juiste is dat elk land zijn eigen waarneming heeft. Dus als de mensen van Egypte vasten op basis van hun eigen waarneming, en de mensen van bijvoorbeeld Ash-Shām (Syrië en omringende gebieden) of Marokko op basis van hun eigen waarneming, dan is daar niets mis mee.
Als het echter mogelijk is dat zij allen op basis van één en dezelfde waarneming te vasten, dan is dat beter en te verkiezen. Dit is gebaseerd op de uitspraak van de Profeet (ﷺ): “Vast wanneer jullie hem (de nieuwe maan) zien en breek jullie vasten wanneer jullie hem zien.” Dit geldt voor de gehele oemmah (moslimgemeenschap).
Als het dus mogelijk is om samen te vasten op basis van de waarneming van bijvoorbeeld Saoedi-Arabië – of een andere islamitische staat die regeert met de wetten van Allāh en de regels van Allāh naleeft – op voorwaarde dat de waarneming op basis van getuigenverklaringen gebeurt en niet met astronomische berekeningen, dan is dat prima en zelfs beter. Het is dan het beste als iedereen op basis van één gezamenlijke waarneming zou vasten, vanwege de algemene strekking van de bewijzen (uit de Koran en de Soennah).
Maar als dat niet haalbaar is, de gebieden ver uit elkaar liggen en de landen verspreid zijn, en dus elk land op basis van zijn eigen waarneming gaat vasten, dan is daar niets mis mee. Dit is de sterkste mening onder veel geleerden.
De Raad van Grote Geleerden (Hay’at Kibār al-‘Oelamā’) heeft deze kwestie ook bestudeerd en geconcludeerd dat het geen probleem is als elk land zich houdt aan de eigen waarneming, wanneer een gemeenschappelijke waarneming niet tot stand kan komen.
Wat betreft het gebruik van (astronomische) berekeningen: dit is niet toegestaan. Men is verplicht om uit te gaan van de visuele waarneming, omdat de Profeet (ﷺ) heeft gezegd: “Vast wanneer jullie hem (de maan) zien en breek het vasten wanneer jullie hem zien. Als het bewolkt is, maak dan de dertig dagen vol.”
Het is niet toegestaan om de komst of het einde van Ramadān – of zelfs de maand Dhoel-Ḥidjjah – vast te stellen op basis van berekeningen. De verplichting is om de visuele waarneming te volgen. Wordt de maan niet gezien bij het begin van de maand, dan maakt men de dertig dagen van de maand Sha‘bān vol. Wordt de maan niet gezien aan het einde van Ramadān, dan maakt men de dertig dagen van de maand Ramadān vol. Dit is de religieuze plicht voor alle moslims, waar ter wereld ze zich ook bevinden. Ja.
Bron: binbaz.org.sa
Vraag:
Wat betreft het waarnemen van de nieuwe maansikkel (hilāl) voor de maand Ramadān: is het toegestaan om een van de islamitische landen te volgen, of moeten we zelf de maansikkel proberen waar te nemen in onze stad of in naburige steden, wetende dat het mogelijk is om deze waar te nemen en dat de verantwoordelijken van de islamitische centra in Amerika deze waarneming verrichten?
Antwoord van Shaykh Moḥammed b. Ṣāliḥ al-‘Oethaymīn:
Volg de islamitische centra (marākiz islāmiyyah) waar jullie onder vallen in religieuze zaken.
Bron: Fatāwā ‘Ala-t-Tarīq fī Masā’il Moetanawwi‘ah, pg. 408, nr. 863 (screenshot)