Betalingsopties zoals Klarna (koop nu, betaal later), contracten met Riba-voorwaarden, kosten bij laattijdige betaling
Vraag:
“Wat is het oordeel over het gebruik van betalingsopties zoals “Klarna” die jou toelaat om je betalingen over een bepaalde periode te spreiden, rentevrij. En rente wordt alleen in rekening gebracht als de volledige betaling na de periode niet is ontvangen. En anders blijft het blijft rentevrij.“
Shaykh Abū Khadeejah ‘Abdul-Wāḥid:
Dit is ribā (rente, woeker)! Dit is het aangaan van een ribā-contract. Het is absoluut verboden! Dit is de essentie van ribā uit de tijden van de Djāhiliyyah, waarbij een man een andere man dinars of dirhams (geld) gaf. Hij zou daarbij zeggen: “Ik wil het over zes maanden terug.“ Na zes maanden zou hij dan terugkomen en zeggen: “Waar is mijn geld?” De ander zou zeggen: “Ik heb het niet.“ Hij zegt dan: “Betaal nu of geef me ribā!”
Dit is precies wat Klarna doet. Betaal op tijd of geef mij ribā. Dus wanneer treedt de ribā in werking? Het treedt in werking wanneer je niet op tijd betaalt. Dit is de essentie van ribā uit de Djāhiliyyah. Kosten bij laattijdige betalingen zijn eveneens ribā! Het is gewoon een andere naam voor ribā. Dus als je akkoord gaat met een contract dat zegt: “Ik zal je tegen die-en-die tijd betalen, maar als ik niet op tijd betaal, dan wordt ribā (interest) in rekening gebracht.” Dit contract is ḥarām! Vervloekt is degene die het opstelt, vervloekt is degene die het getuigt, vervloekt is degene die het ondertekent, vervloekt is degene die het overhandigt, en vervloekt is degene die het aanneemt. Iedereen in dat contract wordt bedreigd met de vloek van Allāh.
Vraag:
Bij het kopen en verkopen — als iemand iets koopt van iemand anders, of een item verkoopt aan iemand met de afspraak om op een later afgesproken datum te worden terugbetaald — is het dan toegestaan om een voorwaardelijke boete te bedingen? Dus als de persoon te laat betaalt op de afgesproken tijd, wordt het terugbetalingsbedrag verhoogd. Wat is het oordeel over deze handeling?
De grote geleerde Shaykh Ṣāliḥ al-Fawzān antwoordde:
“Dit is de Ribā (woekerrente) van al-Djāhiliyyah (pre-islamitische onwetendheid) en het is niet toegestaan. Als (in al-Djāhiliyyah) de schuldenaar zijn schuld niet had betaald wanneer de betaaldatum was aangebroken, dan werd zijn schuld verhoogd en zijn termijn voor terugbetaling verlengd [in ruil daarvoor]. Dat is de Ribā van al-Djāhiliyyah. Zij die zeggen: of je betaalt nu, of je betaalt later meer. Dus ze verhogen het bedrag van de schuld en ze annuleren die betaaldatum. En Allāh (ﷻ) heeft dat verboden en heeft gedreigd met de zwaarste dreiging hiervoor.
Als de betaaldatum is aangebroken en de schuldenaar in staat is om te betalen, dan moet hij verplicht de schuld afbetalen. En als hij weigert, dan wordt hij gedwongen om terug te betalen, ook al moet de autoriteit (de overheid) hiervoor ingrijpen en zijn bezit van hem afnemen om zijn schuld daarmee af te betalen.
Dit is vanwege de uitspraak van de Boodschapper (ﷺ) die zei: “Het uitstellen van de terugbetaling (layy) voor degene die de rijkdom bezit (de wādjid) is onrecht. Het maakt zijn eer toegestaan, en het maakt zijn bestraffing geoorloofd.”
De “wādjid” (واجد) is de rijke persoon, en “layy” (ليّ) is uitstellen.
Als hij echter niet in staat is om te betalen, dan is het verplicht om te wachten [tot hij in staat is], zonder zijn schuld te verhogen, vanwege de Uitspraak van de Meest Verhevene:
وَإِن كَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَىٰ مَيْسَرَةٍ
{En als de schuldenaar in een moeilijke tijd verkeert (geen geld heeft), geef hem dan tijd totdat het gemakkelijk voor hem is om terug te betalen.} (Soerat al-Baqarah, vers 280)
(Bron)
Opmerking van Shaykh Abu Khadeejah bij bovenstaande fatwa:
“Met de plotselinge proliferatie van “Nu kopen, later betalen” en “Betaal-in-3” diensten die op de markt verschijnen, zoals Klarna, PayPal Pay Later, Tamara (en anderen), zijn sommige mensen in de war geraakt over de toelaatbaarheid van het gebruik van dergelijke diensten vanwege misleidende claims zoals:
– Sharia-compliant
– Rentevrij
– Geen verborgen kosten
– enz.
Veel hiervan komt neer op een misverstand over wat verboden rente (ribā) inhoudt en wat het niet inhoudt. Zoals Shaykh Al-Fawzān (moge Allāh hem behouden) verduidelijkt in de bovenstaande vertaling, wordt elke vorm van kosten bij laattijdige betaling die bovenop de afgesproken prijs komt, beschouwd als rente. En wat de overgrote meerderheid van deze “nu kopen, later betalen” diensten voorschrijft, is dat als je je afbetalingen niet op tijd betaalt, ze je een verlenging van de terugbetalingsperiode geven, maar ze rekenen een extra percentage of vast bedrag als laattijdige betalingstoeslag. Dit is een ontoelaatbare transactie om aan deel te nemen.
Wanneer ze zeggen dat je “rentevrij” betaalt, bedoelen ze dat ze de basisprijs van het artikel dat je koopt niet verhogen. Bijvoorbeeld: als een smartphone 1000 euro kost als je deze direct koopt, kunnen ze je 250 euro per maand voor 4 maanden in rekening brengen – dus ze hebben niets toegevoegd aan de basisprijs van het artikel, dus beweren ze dat dit rentevrij is. Echter, vanwege het feit dat het contract clausules bevat van kosten bij laattijdige betaling, is het rente om die reden, en daarom harām.
In feite, als een persoon een smartphone verkoopt voor 900 euro, en je vraagt om een betalingsregeling, en hij besluit het aan jou te verkopen voor 1000 euro verdeeld over 10 maanden (tegen 100 euro per maand), dan is deze onderhandeling en transactie toelaatbaar en wordt niet beschouwd als Ribā, zolang de uiteindelijke prijs en tijd van terugbetaling bekend en overeengekomen zijn. Dit komt omdat uitgestelde betaling voor een artikel, hetzij in termijnen (taqsīt) of in één uitgestelde betaling, toelaatbaar is volgens consensus van de geleerden, en het is toegestaan voor de koper en verkoper om prijzen en voorwaarden te onderhandelen voordat de transactie wordt afgesloten.
Op een vergelijkbare manier is het toegestaan voor een verkoper om een korting te geven op een artikel voor een potentiële koper als die koper een snelle, directe betaling belooft – net zoals het toegestaan is voor hem om te verkopen voor een hogere prijs als de betaling wordt uitgesteld. Geen van dit is rente of woeker, en het is toegestaan.
Wat betreft een persoon die akkoord gaat om de smartphone over 10 maanden te verkopen tegen 100 euro per maand, en vervolgens een boete in rekening brengt als de koper zijn betalingsdeadline mist; dan is dit wat rente (ribā) is en dit is wat harām is. Het is ontoelaatbaar voor zowel de koper als de verkoper om een dergelijke overeenkomst aan te gaan.
Dus laat je niet misleiden door de claims van “rentevrij” of “Sharia-compliant” – zelfs als de dienst is goedgekeurd door een raad van zogenaamde islamitische financiële experts en ‘geleerden’. Als het niet in overeenstemming is met de bewijzen van de Qor’an, Soennah en Idjmā’, dan kan het niet echt in overeenstemming zijn met Allāh’s Sharī’ah – ongeacht hoeveel stempels en certificaten ze laten zien. En Allāh weet het beste.”
Bron: https://abukhadeejah.com/shaikh-salih-al-fawzan-the-ruling-on-late-fees-fines-penalties
Zie ook:
De ernstige misdaad van Ribā (rente) | Welke transacties zijn toegestaan en welke niet