De betekenis van “Ṭāghoet” | Shaykh Ṣāliḥ al-Fawzān
Vraag:
Wat is de betekenis van “Ṭāghoet”? En is elke Ṭāghoet een ongelovige?
Antwoord van Shaykh Ṣāliḥ al-Fawzān:
Het woord “Ṭāghoet” (طاغوت) in de Arabische taal is afgeleid van het woord “Ṭoghyān” (طغيان), wat betekent: het overschrijden van de grens. Zoals het overstijgen van waarheid naar valsheid of van geloof naar ongeloof, en dergelijke.
Er zijn veel Ṭāghoets, en elke Ṭāghoet is zonder twijfel een ongelovige. Er zijn veel Ṭāghoets, maar hun kopstukken zijn er vijf, zoals vermeld door de grote geleerde Ibn al-Qayyim en anderen.
1. Iblīs (Satan), moge Allāh hem vervloeken, is het hoofd van de Ṭāghoets. Hij roept op tot dwaling, koefr (ongeloof), ilḥād (atheïsme of ontkenning), en leidt mensen naar het Hellevuur. Hij is dus het hoofd van de Ṭāghoets.
2. Degene die aanbeden wordt naast Allāh en daarmee instemt: Wie ermee instemt dat mensen hem naast Allāh aanbidden, wordt beschouwd als een Ṭāghoet, zoals Allāh zegt: {..en degenen van wie Hij sommigen veranderde in apen en varkens, en degenen die de Ṭāghoet aanbaden..} [5:60]. Degene die aanbeden wordt naast Allāh en daarmee tevreden is, is een Ṭāghoet. Als hij er echter niet mee instemt, dan is hij geen Ṭāghoet.
3. Degene die beweert iets van de kennis van het onwaarneembare (al-ghayb) te bezitten: Wie beweert kennis te hebben van het onwaarneembare, is een Ṭāghoet. Alleen Allāh heeft kennis van het onwaarneembare, zoals Hij zegt: {Zeg: “Niemand in de hemelen en op de aarde kent het onwaarneembare behalve Allāh..“} [27:65]. Degene die beweert het onwaarneembare te kennen, maakt zichzelf dus een deelgenoot van Allāh ﷻ in deze kennis, en dat maakt hem tot een Ṭāghoet.
4. Degene die de mensen oproept om hem te aanbidden: Wie mensen oproept om hem te aanbidden en een godheid wil zijn, zelfs als hij niet expliciet zegt dat hij een god is. Maar als hij mensen aanspoort om toenadering tot hem te zoeken middels aanbidding en beweert dat hij hun ziekten kan genezen en hun behoeften kan vervullen die alleen Allāh ﷻ kan vervullen, dat hij hen kan schaden zoals alleen Allāh ﷻ dat kan, en dat hij macht heeft over de mensen, waarbij hij hen dreigt te schaden als zij hem niet aanbidden en beloften doet om degenen die hem wel aanbidden te bevoordelen, dan is deze persoon ook een Ṭāghoet. Want hij roept de mensen op om hem als god te nemen naast Allāh ﷻ.
Dit is vergelijkbaar met wat wordt gedaan door sommige mensen van de soefi-orden en charlatans (die bijgeloof en mythes verspreiden), die de dienaren van Allah manipuleren en zichzelf een goddelijke positie toeschrijven door te beweren dat zij mensen kunnen helpen of schaden. Zij maken allerlei valse claims om de mensen te vernederen en hen op onrechtmatige en valse wijze te domineren en leiden.
5. Degene die oordeelt met iets anders dan de openbaring van Allāh: Allāh zegt: {Heb jij degenen niet gezien die beweren dat zij geloven in wat aan jou geopenbaard is en in wat er vóór jou geopenbaard is? Zij willen een oordeel (in hun geschillen) van de Ṭāghoet, hoewel hen bevolen was er niet in te geloven. En het is zo dat de Satan hen ver weg wil doen afdwalen.} [4:60]. Dus degene die oordeelt volgens iets anders dan wat Allāh heeft neergezonden, terwijl hij gelooft dat zijn oordeel beter of nuttiger is voor de mensen, of gelijkwaardig is aan wat Allāh heeft neergezonden, of dat het hem vrij staat te kiezen tussen het oordeel van Allāh en iets anders, of dat het oordelen volgens iets anders dan wat Allāh heeft geopenbaard toegestaan is, wordt beschouwd als een Ṭāghoet en is een ongelovige in Allāh ﷻ.
Dit waren de kopstukken van de Ṭāghoets, en Allāh weet het beste.
Bron: كتاب مجموع فتاوى فضيلة الشيخ صالح بن فوزان، ص 18-19
Vertaling: moskee el albani