Het Islamitisch standpunt omtrent terrorisme
Grootgeleerde Shaykh Ṣāliḥ al-Fawzān:
“De Daesh (ISIS) groepering en andere (soortgelijke groeperingen)—iedere [groepering] die is afgedwaald van het rechte pad, behoort tot de volgelingen van de duivel. Of ze nu behoren tot de Khawāridj zijn of andere uitnodigers naar dwaling. Zij worden niet bestreden behalve door middel van profijtvolle kennis.” (Bron)
Shaykh Nizār ibn Hāshim as-Soedānī:
“Daarom, wat vandaag de dag gedaan wordt door de terroristen en extremisten die zich verbergen (achter de Islam), dit heeft niets te maken met de Islam! En dit heeft niets te maken met djihād! En zij zullen op de Dag des Oordeels bij Allāh verantwoordelijk zijn voor dit bloed (dat zij onrechtmatig vergieten)! Zij zullen hierover worden gevraagd! En indien ze geen berouw tonen, dan zal Allāh hen hiervoor bestraffen in dit wereldse leven en in het Hiernamaals! Wij moeten dus een onderscheid maken tussen het vasthouden aan de waarheid middels (het juiste) geloof, en het extremisme middels het tegengaan van de Sharī‘ah (Islamitische Wetgeving), radicalisme en terrorisme. Daarom behoort het niet tot rechtvaardigheid of waarheid dat men zegt over de terroristen die dit soort zelfmoordaanslagen plegen of onschuldige zielen vermoorden: “Het zijn de Salafisten die dit gedaan hebben!” De Salafisten distantiëren zichzelf hiervan! En het Salafisme distantieert zich hiervan! Het Salafisme is de zuivere Islam. Het is de Islam waarmee Moḥammed ﷺ is gekomen. Het bestrijdt alles wat in tegenstrijd is met deze waarheid. Zij zeggen: “Het Salafisme doet dit-en-dat.. Het Salafisme pleegt bomaanslagen… Het jihadistische Salafisme..” Dit alles heeft niets te maken met de Islam! Dit zijn zaken waar wij de nadruk op leggen en blijven herhalen, zodat de twijfels en misvattingen omtrent de waarheid en de oproep ernaar worden verwijderd. Niemand van de geleerden die zich bevinden op de methodiek van de vrome voorgangers (as-Salaf aṣ-Ṣāliḥ), heeft het toegestaan voor die roekeloze (terroristen) om te doen wat zij doen.” (Bron)
Shaykh Ṣāliḥ al-Fawzān:
“Wij houden van de (gewettigde) djihād en sporen daartoe aan. Maar dit (wat de terroristen vandaag de dag doen) is geen djihād! Wij hebben reeds gezegd dat dit geen djihād is! Dit is verwoesting! Zij doden (onschuldige) zielen zonder recht! Is dit djihād?! Zelfs zijn eigen ziel doodt hij onrechtmatig (door zelfmoord te plegen)! Is dit djihād?! Nee! De (gewettigde) djihād heeft bepaalde regelgevingen, voorwaarden en richtlijnen. En het wordt uitgevoerd door de legitieme regeringsleider van een moslimland (en zijn leger), en hij is degene die ernaar oproept.
Zelfs de Kinderen van Israël (Banoe Isrā-īl) zeiden tegen een Profeet van hen: {“Wijs voor ons een koning aan en wij zullen op het Pad van Allāh strijden.”} [2:246] Zij gingen niet gewoon uit zichzelf (individueel) gaan strijden, ieder met zijn eigen wapen..
{“Wijs voor ons een koning aan en wij zullen op het Pad van Allāh strijden.”} Oftewel: [stel voor ons] een leider [aan]. Aan wie vroegen zij dit? Aan hun Profeet—de regeringsleider! De djihād keert dus terug naar (de regeringsleider van een moslimland). En dit behoort tot de regelgevingen die gerelateerd zijn aan de regering en het besturen (van het land). Dit keert terug naar de regeringsleider (van een moslimland). Hij is degene die het opdraagt en het op zich neemt. En hij is degene die het leger mobiliseert en de wapens voorbereidt.” (Bron)
Vraagsteller: “Edele Shaykh, sommige mensen zeggen over de Islamitische Staat (Daesh of ISIS) die nu aanwezig is dat zij Khawāridj (Kharijieten) zijn. Klopt dit?”
Grootgeleerde Shaykh ‘Abdel-Moeḥsin al-‘Abbād:
“Zonder twijfel (klopt dit). Hun eigenschappen en hun daden zijn die van de Khawāridj. Deze staat dient te worden omschreven als zijnde “Daeshistisch”, en niet als zijnde “Islamitisch”. Ze mogen niet “Islamitisch” worden genoemd. Dit is de gepaste benaming ervoor. Een “Islamitische staat” die mensen afslacht met messen, verderf zaait en vermoordt?! Dit heeft niets te maken met de Islam!” (Bron)
Het Salafisme: een voedingsbodem voor terrorisme en extremisme? — Een antwoord op de media